Godt resultat i første halvår for KLP

- Solid avkastning - God vekst og lønnsomhet i datterselskapene
Sverre Thornes, Konsernsjef

Avkastningen på kundenes midler ble på 1,3 prosent i andre kvartal og 3,0 prosent hittil i år. God avkastning i aksjemarkedet og eiendom bidro mest til resultatet for første halvår.

– Dette har vært et godt halvår for KLP. Avkastningen på våre kunders pensjonsfond er godt over den avkastning vi har garantert, og det danner grunnlag for overskudd vi kan dele med våre kunder og eiere, sier konsernsjef Sverre Thornes i KLP.

Mer normal vekst
KLP har en stabil underliggende vekst i pensjonskapitalen som forvaltes for kundene på offentlig tjenestepensjon. Det er små bevegelser i kundemassen, men den pågående kommune- og regionreformen kan føre til endringer og selskapet følger dette tett.

I bedriftssegmentet erfares fortsatt interesse for overgang til innskuddspensjonsordning, og det er gledelig å konstatere at flere av disse velger KLP Bedriftspensjon som leverandør. KLP Bedriftspensjon har også hatt god vekst i porteføljen med pensjonskapitalbevis etter at Forbrukerrådet lanserte pensjonsmodulen "gebyrsjekken" hvor KLP har de laveste kostnadene. 146 nye bedriftskunder har etablert pensjonsavtale i KLP Bedriftspensjon i løpet av første halvår 2017, og vi har mottatt 4 229 pensjonskapitalbevis.

Asker kommunale pensjonskasse har valgt KLP Forsikringsservice som leverandør av pensjons- og aktuartjenester, og er den første kunden som har valgt denne nye løsningen fra KLP.

Ny organisering av IT
KLP vil i løpet av august ha gjennomført ny organisering av selskapets IT-divisjon og etablert en styrket ledergruppe for området.

– Stabile og effektive systemløsninger er en forutsetning for å kunne levere gode kundeløsninger. Med de endringer vi nå har gjort vil vi styrke vår evne til å styre utviklingen av våre systemer med større gjennomføringskraft og med kortere leveringstider. Det vil våre kunder ha glede av fremover, sier Sverre Thornes.

Nye 200 millioner i utviklingsland
KLP investerer 200 millioner kroner (25 mill. US dollar) i et internasjonalt fond som investerer i fornybar energi i fremvoksende markeder.

– Økt energitilgang er en forutsetning for god økonomisk utvikling i utviklingsland. I mange av disse landene er nye kullkraftverk en nærliggende kilde til energi. Derfor er det viktig at vi bidrar til at det er de fornybare energikildene som utvikles for å unngå ytterligere klimagassutslipp, sier Sverre Thornes.

KLP viser for øvrig til selskapets kvartalsrapport for andre kvartal på klp.no

Nøkkeltall etter andre kvartal 2017
Verdijustert kapitalavkastning 3,0 prosent
Bokført kapitalavkastning 1,5 prosent
Premieinntekter (uten tilflyttede reserver) 14,9 milliarder kroner
Utbetalte pensjoner og andre erstatninger (uten fraflyttede reserver) 8,5 milliarder kroner
Forvaltningskapital KLP Konsern 628 milliarder kroner

Konsernsjef Sverre Thornes: tlf. 977 44 007
Konserndirektør økonomi og finans Aage Schaanning: tlf. 905 24 312
Direktør finans Oliver Siem: tlf. 934 31 820

Fakta om KLP:
Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer og forvalter offentlig tjenestepensjon til de fleste av landets kommuner, helseforetak og offentlige bedrifter

KLP-konsernet leverer også produkter innen pensjon og pensjonskassetjenester, bank, skadeforsikring, kapitalforvaltning og eiendom. KLP Eiendom er blant de største eiendomsbesitterne i Norden.

Konsernets forvaltningskapital utgjør 628 milliarder kroner per første halvår 2017 og selskapet har cirka 950 ansatte.

Sverre Thornes, Konsernsjef