NorgesGruppen

Godt resultat i et marked med økt konkurranse fra flere markedskanaler

Del
- Dagligvarebutikkene opplever økt konkurranse fra andre markedskanaler som mat i farta, spise ute, faghandel og netthandel. At resultatutviklingen vår i 2016 er god er en stor anerkjennelse for den jobben som gjøres i butikk hver dag og for hele servicekontoret i kjedene og NorgesGruppens øvrige virksomhet, sier konsernsjef Runar Hollevik.

Styret i NorgesGruppen ASA har i dag behandlet årsregnskapet for 2016. Regnskapet omfatter vår egeneide virksomhet, herunder 819 butikker per 31.12.2016. Resultat etter skatt viser 2 465 MNOK, sammenlignet med 2 361 MNOK i 2015. Resultat etter skatt utgjør 3,1 prosent av driftsinntektene på 80 162 MNOK. Driftsmarginen, som viser driftsresultatet i prosent av driftsinntektene, er i 2016 på 4,1 prosent. Driftsmarginen var på 4,2 prosent i 2015.

Se regnskap og nøkkeltall for 2016 på http://www.norgesgruppen.no/finansiell-info/rapportering/

I 2016 har NorgesGruppen hatt en høyere organisk vekst enn veksten totalt i markedet. Flere forbrukere velger våre kjeder og hver handel øker. Lavpriskjeden KIWI viser spesielt god utvikling på sammenlignbar vekst. Tall fra SSB viser at matvareprisene steg 2,6 prosent i 2016, sammenlignet med konsumprisindeksen med en vekst på 3,6 prosent.

Antall aktører som selger mat og drikke er økende, spesielt innenfor nettbasert dagligvarehandel. Dagligvaremarkedet inkludert netthandel utgjorde ved årsskiftet cirka 170 900 MNOK. Matkasser og dagligvarer på nett er ikke inkludert i tallene fra Nielsen, men estimerte tall viser et marked på cirka 1500 MNOK i 2016 og en totalvekst i markedet som helhet på 3,4 prosent. Omsetningen innenfor dagligvarer på nett vokste i 2016 raskere og mer enn tradisjonelle dagligvarebutikker.

NorgesGruppen investerer betydelig i en mer effektiv verdikjede, bedre butikker, det grønne skiftet og i en fremtid som krever flere digitale løsninger.

- Vi skal ta nye steg inn i en digitalisert hverdag, bidra til at forbrukeren kan ta grønnere og sunnere valg og ikke minst fortsette å gjøre morgendagens handleopplevelse billigere og bedre, sier Hollevik.

Kontaktpersoner

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Mette Lier, Konserndirektør, Finans og økonomi, tlf: 95 17 88 81

Per Roskifte, Konserndirektør Kommunikasjon og Samfunnskontakt, tlf. 41 51 65 00

Ingrid S. Gundersen, Kommunikasjonssjef Konserninformasjon, tlf: 97 51 44 95

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye