Godt kvartalsresultat for KLP

18.8.2016 09:00 | KLP

God avkastning til tross for urolige aksjemarkeder. Soliditet til å møte utfordrende kapitalmarkeder. Vekst i datterselskapene.

Avkastningen på kundenes midler ble på 1,7 prosent i andre kvartal og 2,7 prosent hittil i år. God avkastning i rentemarkedet og eiendom bidro mest til resultatet for første halvår.

– KLP leverer god avkastning til tross for urolige aksjemarkeder og lavt rentenivå. Vi har forberedt oss på slike krevende markeder ved å bygge opp soliditet i gode år. Dette har vi fått uttelling for i første halvår, sier konsernsjef Sverre Thornes i KLP.

Sterkt vekst, stabilt marked
KLP har hatt en betydelig vekst i antall nye kunder på offentlig tjenestepensjon de seneste årene. Markedssituasjonen innen offentlig tjenestepensjon oppleves nå som mer stabil. Den pågående kommunereformen kan påvirke KLPs kundemasse, og selskapet følger dette tett.

Solvens II-regelverket gjelder fra 01.01.2016 med innføringen av Finansforetaksloven og tilhørende forskrifter. Kapitalkravene under det nye regelverket er strengere enn tidligere, men KLP oppfyller kravene med god margin, selv uten bruk av overgangsregler og uten tilpasninger i risikotakningen.

KLP viser for øvrig til selskapets kvartalsrapport for andre kvartal på klp.no

Nøkkeltall etter andre kvartal 2016
Verdijustert kapitalavkastning 2,7 prosent
Bokført kapitalavkastning 2,2 prosent