GODT KVARTAL FOR EIKA GRUPPEN

Eika Gruppen oppnådde et resultat før skatt på 86 millioner kroner i andre kvartal mot 115 millioner kroner for tilsvarende periode i fjor. For første halvår er resultatet før skatt 159 millioner kroner mot 183 millioner kroner i 2013. Flere storskader er årsaken til et svakere resultat både i kvartalet og hittil i år sammenlignet med fjoråret. Samtidig har konsernets virksomhet innen finansiering og kapitalforvaltning bedret sine resultater betydelig.

-   Jeg er godt fornøyd med resultatet for 2 kvartal. Resultatet viser at selskapene i Eika Gruppen har god underliggende drift og leverer solide resultater til tross for at skadebildet for forsikring var historisk høyt med mange storskader i mai. Eika Kapitalforvaltning fortsetter å levere gode forvaltningsresultater som sammen med langsiktig kundearbeid bidrar til historisk godt salg av spareavtaler. Eika Kredittbank har betydelig resultatforbedring som resultat av utlånsvekst, kostnadsreduksjon og lavere tap. Samlet viser tallene for første halvår at konsernets fokus på lønnsomhet har vært riktig prioritering, sier konsernsjef Hege Toft Karlsen i en kommentar.

I kvartalet besluttet konsernet en digital strategi som innebærer økte ambisjoner for utvikling og lansering av nye digitale kundeløsninger som skaper gode kundeopplevelser og bidrar til økt salg. Våre digitale løsninger skal bidra til å underbygge lokalbankenes egenart slik kunden kjenner den best: Personlig og omsorgsfull - ved din side.

Gode forvaltningsresultater og kundetilpassede leveranser gjør at aktiv forvaltning av bankenes likviditets­porteføljer fortsetter å utvikle seg positivt, både med hensyn til volum og antall kunder. Fondet Eika Norge har hatt best avkastning av de norske folkefondene hittil i år, med en avkastning på 10,7 prosent hittil i år.

Netto driftsinntekter var 581 millioner kroner i andre kvartal mot 549 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. Hittil i år har konsernet driftsinntekter på 1,1 milliard kroner mot 1,0 milliard kroner i fjor. Omsetningsveksten hittil i år utgjør 6,8 prosent.

Konsernet har ved utgangen av kvartalet en samlet forvaltningskapital på 10,1milliarder mot 9,4 milliarder kroner ved utgangen av samme kvartalet i fjor. Konsernet er godt kapitalisert, og har en konkurransedyktig egenkapitalavkastning. Resultat hittil i år gir en egenkapitalavkastning på 20,7 prosent (29,4) for kvartalet og 19,3 prosent (24,2) for halvåret.

Kvartals- og halvårsrapporten et tilgjengelig på www.eika.no.

Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen utgjør sammen med 75 lokalbanker og Eika Boligkreditt, Eika Alliansen - alliansen for norske lokalbanker. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke lokalbankene. Gruppen leverer en komplett plattform for bankinfrastruktur, inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter. De viktigste produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kapitalforvaltning, Eika Kredittbank og Aktiv Eiendomsmegling. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på NOK 300 milliarder og én million kunder. Eika Alliansen er en av de viktigste aktørene i det norske bank- og finansmarkedet, og den viktigste i store deler av distrikts-Norge. For mer informasjon se www.eika.no