Godt fornøyd med «Øvelse Barents 2017»

Redningsselskapet er veldig godt fornøyd med gjennomføringen av «Øvelse Barents 2017». Øvelsen som er et samarbeid mellom Russland og Norge ble denne uken gjennomført i Nord-områdene.
Beredskapsrådgiver i Redningsselskapet Stig Fredriksen (t.v.) sammen med mannskapet på redningsskøyta RS «Reidar von Koss» som deltok på «Øvelse Barents 2017».

Øvelsen ble i år ledet av Russland sammen med Hovedredningssentralen Nord.  Russland stilte med SAR fra området, blant annet fly, helikopter og fartøy fra Nordflåten, mens Kystvakten med KV «Harstad», KV «Fram» og Redningsselskapet deltok fra norsk side, sammen med Kystverkets oljevernfartøy.

Redningsselskapet har vært med i hele prosessen fra planlegging til gjennomføring, hvor de har bidratt med sin 125 år lange kompetanse innenfor søk og redningsarbeid, og er svært godt fornøyd med årets øvelse.

— Øvelsen viser viktigheten og nødvendigheten av at Redningsselskapet er med i planleggingen av en slik øvelse. Nå skal vi evaluere egen innsats, men alt i alt er vi veldig godt fornøyd med årets øvelse, hvor vi har fått vist fram våre kapasiteter, og tydeliggjort viktigheten av vår tilstedeværelse i Nord-områdene, sier beredskapsrådgiver i Redningsselskapet, Stig Fredriksen.

Hovedmålet med «Øvelse Barents 2017» har vært varsling, kommunikasjon og grensepasseringer i Nord-områdene.

Redningskøyta RS «Reidar von Koss» under «Øvelse Barents 2017».