Samferdselsdepartementet

Godstransport: Norge tar opp kampen for mer rettferdig konkurranse på veien

Del

- Konkurranse er positivt, men den må være rettferdig. Derfor ønsker vi både strengere regler og lik praktisering regelverket for transportører i Europa. For å få dette til, må vi samarbeide med andre europeiske land som ønsker det samme, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I slutten av mai i år la EU-kommisjonen fram en stor regelverkspakke på veitransportområdet. Med denne pakken ønsker Kommisjonen å modernisere det europeiske transportsystemet og endre reglene for transport mellom landene.

Samarbeider med åtte andre land i Road Alliance

For å påvirke de politiske prosessene i EU knyttet til regelverkspakken, har Norge – sammen Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxembourg og Sverige - dannet alliansen Road Alliance. De ni medlemslandene er blant annet bekymret for misbruk og svindel knyttet til regelverkene for sosiale rettigheter, trafikksikkerhet og arbeid innenfor det europeiske godstransportmarkedet på vei. 7. juni arrangerte alliansen et ministermøte i Luxembourg, og statssekretær Jens Frølich Holte deltok fra norsk side. Holte fremhevet behovet for regler som gir bedre konkurransevilkår.

21. juni avholdt Samferdselsdepartementet et informasjonsmøte om EU-kommisjonens forslag til regler. Her møtte blant annet vegmyndigheter, transportbransje og arbeidslivsorganisasjoner.

- Vi vil følge det europeiske arbeidet tett og arbeide for å få gjennomslag for våre synspunkter. Derfor vil vi be alle interesserte aktører om å sende konkrete innspill til det som skal bli vår posisjon til forslaget, sier Solvik-Olsen.

Innspillene til norsk posisjon til EUs mobilitetspakke må sendes Samferdselsdepartementet i løpet av 30. juni.

Norge ønsker ikke en liberalisering av kabotasjeregelverket for godstransport

Dagens kabotasjeregelverk åpner for at en transportør kan utføre tre nasjonale oppdrag innenfor syv dager etter lossing av en internasjonal last. Transportøren må imidlertid ikke vente syv dager før han kan dra inn i landet igjen. Så lenge han har en ny innkommende internasjonal last, starter en ny syv dagers periode. Det er derfor mulig å utføre kabotasje i en lang periode.

EU-kommisjonen foreslår å fjerne tre-turs regelen og erstatte den med en periode på 5 dager. I dette tidsrommet kan transportøren utføre så mange kabotasjeoppdrag som han ønsker. Regjeringen har i utgangspunktet et ønske om et tydeligere regelverk som begrenser mulighetene for kabotasjekjøring og gir norske transportører større mulighet til å vinne oppdrag.  

Støtter nye regleverksforslag fra EU om kjøre- og hviletid

Reglene om kjøre- og hviletid fastsetter tillatt daglig og ukentlig kjøretid, krav til pauser, døgnhvile og ukehvile for førere av tunge kjøretøy i godstransport, og kjøretøy beregnet for transport av mer enn ni personer. Etter gjeldende regler skal sjåføren hvile sammenhengende i minst 45 timer per uke, med enkelte unntaksmuligheter. EU-kommisjonen foreslår en presisering om at sjåførene ikke skal kunne ta ukehvile i kjøretøyet, men hvile på egnet overnattingssted. Kommisjonen går også inn for at arbeidsgiver skal legge til rette for at sjåføren kan hvile hjemme hos familien minst en gang over en periode på tre uker. Disse forslagene som et skritt i riktig retning, men det krever en opptrapping av kontroller for å være trygge på at reglene etterleves.

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet går for to indre korridorer i videre planlegging av E39 Lyngdal vest - Sandnes3.8.2018 12:03Pressemelding

– En ny E39 med fire felt og 110 km/t vil endre mentalitet og horisonter for innbyggerne i Agder og Rogaland. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Stavanger og Kristiansand vil styrke næringslivsklyngene og knytte regionene tettere sammen. Samtidig vil ny vei sørge for tryggere og sikrere reiser, både på de eksisterende veiene og på den nye veien. Samferdselsdepartementet går inn for to varianter av indre korridor i den videre planleggingen av strekningen E39 Lyngdal vest - Sandnes, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen17.7.2018 11:08Pressemelding

- Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom