GODE NYHETER FOR ALLE SOM LENGTER ETTER SUNN FLYMAT!

Stadig flere er opptatt av å spise sunt, og nå lanserer verdens ledende flyselskap, Singapore Airlines, et helt nytt og sunt matkonsept; ”Deliciously Wholesome”. Konseptet består av totalt 28 retter, og selskapets kunder har selv vært med på å velge ut de beste rettene. Foreløpig er rettene tilgjengelig for alle som reiser fra Singapore.

Singapore Airlines, Eskild Fotografi

28 smakfulle retter fordelt på 15 retter i Suits og 13 retter på Business Class. Retter rike på næringsstoffer, vitaminer og essensielle mineraler blir å finne om bord på Singapore Airlines samt i SilverKris Loungen på Changi FLYPLASS i Singapore. Rettene er komponert av de åtte gourmet-kokkene som utgjør SIA’s internasjonale Culinary Panel.

– Reisende generelt er i økende grad opptatt av sunnhet og helse, og vi ønsker derfor å tilby større valgfrihet og variasjon. Med de nye rettene får gjestene både gode og sunne matopplevelser. Måltidene bidrar også til en bedre reiseopplevelse ved at man for eksempel ankommer destinasjonen i bedre form, sier – Henrik Hanevold, Sales Manager Norway i Singapore Airlines.

Prøvesmakt av kunder

Lanseringen av det nye matkonseptet, ”Deliciously Wholesome”, er et resultat av en omfattende utviklingsprosess der flyselskapets ”frequent flyers” har deltatt på prøvesmaking.

Det er ernæringsekspert, Mayura Mohta som har gjennomgått alle oppskriftene, og analysert de næringsmessige egenskapene i hvert måltid. Mayura Mohta er forfatter av boken ”The Heart Smart Oil Free Cookbook” og ” The Wholefood Kitchen- Naturally Nourishing Meals for a Healthy Lifestyle.

– Det nye, sunne matkonseptet er satt sammen spesielt med tanke på langdistanse flyvninger. Måltidene er satt sammen av en rekke, nøye utvalgte ingredienser som fullkorn, frisk frukt og grønnsaker, magert kjøtt, fisk, frø, nøtter og krydderurter.  Rettene inneholder næringsstoffer som kan bidra til å begrense reiserelaterte plager som dehydrering, tretthet og jetlag, sier Singapore Airlines rådgivende ernæringsekspert Mayura Mohta.

I tillegg til en rekke salater, rike på vitaminer og essensielle mineraler, inneholder Deliciusly Wholesome også blant annet vestlige retter som sitrus dampet Sea Bass med puré av salat. En næringsrik rett rik på proteiner og umettede fettsyrer som omega 3 og omega 6. Reisende vil også kunne velge mellom en rekke asiatiske retter som Sousvide Miso Simmered Beef Yamato med Nomono Vegetables. En smakfull japansk rett som kombinerer kjøtt, rikt på jern, med de gode egenskapene til ingefær og løk. Konseptet har også desserter som for eksempel ostekake lagd på tofu med sitron kompott og vannmelon gelé med mango på toppen.

Culinary fokus

Singapore Airlines er alltid et skritt foran når flymat skal utvikles og planlegges. Den danske Michelin-kokken, Mikkel Maarbjerg, har nettopp komponert flymåltider til både Economy Class og Business Class for Singapore Airlines på ruten mellom København og Singapore. Rettene er tatt meget godt imot av selskapets reisende. Mikkel Maarbjerg har en syvende plass i Bocuse d’Or i 1999 og og har senere vært kjøkkensjef på Kommandanten Restaurant med to-stjerner i Michelin- guiden og startet opp Ensemble og oppnådde også der to Michelin-stjerner.

Singapore Airlines International Culinary Panel ble etablert i 1998 med en rekke anerkjente kokker som blant annet Gordon Ramsey med på laget. Panelet består av prisvinnende kokker som samarbeider tett med Singapore Airlines egne kokker for å skape gode matopplevelser på reisen. I dag består panelet av følgende kokker fra hele verden; Alfred Portale- USA, Carlo Cracco- Italia, georges Blanc- Frankrike, Matthew Moran- Australia, Sanjeev Kapoor- India, Yoshihiro Murata- Japan, Zhu Jun- Kina.

For flere opplysninger eller bilder:

Flerveis Kommunikasjon, Lena Petersson, lena@flerveis.no, tel 92281518

Singapore Airlines, Henrik Hanevold, henrik_hanevold@singaporeairlines.com.sg, 92210974

undefinedCitrus Steamed Sea Bass with Lettuce Puree
Chilean Seabass on a Bed of Kale and Quinoa Salad
Duo of Watercress Salad and Smoked Trout
Singapore Airlines, Eskild Fotografi

Singapore Airlines ble grunnlagt i 1972 med 10 fly til 22 destinasjoner i 18 land - de fleste i Asia. Helt siden oppstart har Singapore Airlines hatt som mål å være markedsleder innen lufttransport. Selskapet har derfor arbeidet kontinuerlig med modernisering og innovasjon av sitt produkt- og servicetilbud. I dag er Singapore Airlines det mest prisbelønte flyselskapet i verden. Singapore Airlines består av en flyflåte på 104 passasjerfly, og har ytterligere 110 nye fly i bestilling. Rutenettverket, inkludert SilkAir og Singapore Airlines Cargo, omfatter hele 104 destinasjoner i 37 land.