Gode bookingtall tyder på nok en bra vintersesong

Konsernsjef, Mats Årjes, kommenterer SkiStars situasjon slik: - Nå er vinteren her. Det kjølige været har gitt gode forutsetninger for snøproduksjon, og sammen med natursnøen vi har fått, er anleggene godt rustet til å ta imot jule- og nyttårsgjestene. Bookingtallene viser en prosent opp, målt i antall objektsnetter, sammenliknet med samme tidspunkt i fjor. Det innebærer at over 77 prosent av sesongens estimerte losjisalg allerede er booket. Størst økning ser vi i jule- og nyttårsukene. Tross sen påske er det bra at vi har en positiv utvikling i losjisalget. Sen påske betyr at påskebestillingene kommer senere enn vanlig.
Alpin-VM i Åre 4.-17. februar. 700 millioner TV-seere er ventet å følge mesterskapet.

Den nye stolheisen West Express i Hundfjällets skiområde i Sälen er nylig tatt i bruk. En investering på totalt 100 millioner SEK, som innebærer en rekke forandringer i skiområdet og et bedre skiprodukt for alle.

Bruken av kontanter har minsket mye de siste årene, og denne vintersesongen er vår første med kontantfritt kassasystem på våre skandinaviske destinasjoner. Vi ser dette som et steg i vårt bærekraftarbeid, da vi uten kontanter reduserer miljøpåvirkningen samt gir våre ansatte en tryggere arbeidsplass.

Vi ser fortsatt en stor etterspørsel etter tomter, leiligheter og Vacation Club-andeler på våre destinasjoner. Periodens gevinst fra eiendomsutvikling og exploatering endte på 101 millioner SEK, som først og fremst kommer fra periodens to avsluttede prosjekter. Utvikling av et større landområde og salg av 26 leiligheter i et eldre leilighetsområde – begge prosjektene i Sälen. Vi står fast ved vår prognose som sier at gevinsten fra eiendomsutvikling og exploatering vil stige i dette virksomhetsåret.

Alpin-VM i Åre går av stabelen 4.-17. februar. Som tittelsponsor og vertskap for mesterskapet ser vi fram til å presentere vår virksomhet for besøkende og om lag 700 millioner TV-seere. Vi er også offisiell klesleverandør og lanserte i november vårt nye varemerke EQPE, som tilbyr skiklær tilpasset et skandinavisk miljø. Alpin-VM i Åre er et kvalitetsstempel da samtlige 1500 frivillige kommer til å ha på seg våre klær under mesterskapet.

SkiStar er deleier i utviklingen av Scandinavian Mountains Airport, flyplassen som bygges mellom Sälen og Trysil. Arbeidet går i henhold til planen og vi ser fram til at de første gjestene lander i starten av vintersesongen 2019/20.

Fra og med dette kvartalet gjør vi om vår segments rapportering for å forenkle forståelsen av vår virksomhet. Vi går over til å følge og presentere de to segmentene «Drift av skianlegg» og «Eiendomsutvikling og exploatering». Med dette vil vi øke tydeligheten og synliggjøre hvordan verdiene i selskapet skapes og resultatet genereres.

Vi ser fram til enda en bra vintersesong på våre destinasjoner og jeg håpes vi sees i bakken!

Delårsrapport: september 2018-november 2018: Første kvartal

• Nettoomsetningen første kvartal økte med 50 MSEK, 34 prosent, til 196 MSEK (146), sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt første kvartal er forbedret med 35 MSEK, 20 prosent, til -144 MSEK (-179), sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter uttynning endte på -3,47 SEK (-4,39), en forbedring på 21 prosent.

Denne informasjon er informasjon SkiStar AB er pålagt å offentliggjøre i henhold til EUs regulering av markedsmisbruk og verdipapirloven. Informasjonen er gitt gjennom nedenstående kontaktpersoner sekretariat for offentliggjøring 20. desember 2018 klokken 7.30 CET.

Ytterligere informasjon gis av:

Mats Årjes, konsernsjef, tel: +46 (0) 280 880 80

Anders Örnulf, økonomi- og finansdirektør, tel: +46 (0) 280 880 80