God vekst i kortbruk

(Oslo 9. november 2018) Tall fra Nets og BankAxept viser at det i oktober ble utført 162,2 millioner kortkjøp, en vekst på 4,8 prosent sammenlignet med oktober i fjor. Betalingskortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for nesten 53 milliarder kroner, en økning på 4,7 prosent i forhold til samme måned i fjor.

— Statistikken viser at oktober er den måneden til nå i år med den største veksten i omsetning med betalingskort, men når vi sammenligner kortbruken for oktober med tilsvarende måned i fjor må det sees i sammenheng med at det i år var fire søndager i oktober mot fem i fjor, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Bankkort med BankAxept ble i oktober benyttet 137,8 millioner ganger, noe som er 4,5 millioner ganger mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet med BankAxept for mer enn 42,2 milliarder kroner.

Meget god vekst for kontaktløse betalinger
Veksten for kontaktløse betalinger fortsatte i oktober, og veksten i antall transaksjoner har aldri vært høyere. I løpet av oktober ble det tæppet nesten 5,3 millioner ganger med BankAxept-kort, en økning på 22,1 prosent sammenlignet med september.

— Dette kommer som et resultat av at det stadig er flere kontaktløse kort ute blant forbrukere og samtidig som ytterligere utsalgssteder ser verdien ved å åpne for denne muligheten. Når kundene tæpper kortet går betalingen raskere, noe som er effektivt for både kunde og butikk, sier Vegar Heir, kommersiell leder for Vipps AS, som BankAxept nå er en del av.

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. +47 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu
Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, tlf 997 41 263, epost: hanne.kjaernes@vipps.no