NorgesGruppen

God utvikling i et tøft marked

Del
Driftsinntektene første halvår er på 43 865 MNOK, en økning på 2,5 prosent. Endringen viser at våre kjeder gjør det bra i konkurransen om dagligvarekundene. Driftsresultatet (EBIT) er på 1 823 MNOK sammenlignet med 1 611 MNOK første halvår i fjor, og driftsmarginen (EBIT) er opp 0,4 prosentpoeng til 4,2 prosent.
Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på MENY Skøyen
Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på MENY Skøyen

Alle våre kjeder styrker sin markedsposisjon, og samlet er vi vekstvinner første halvår.
- Et tøft marked der alle vil inn preges av lav vekst, og vi er derfor veldig fornøyd med en vekst som er ett prosent høyere enn markedsveksten, sier konsernsjef Runar Hollevik. Vi får god effekt av de investeringene som er gjennomført for mer effektiv drift, og lønnsomheten styrkes samtidig med at vi gir kundene billigere og bedre handleopplevelser, sier Hollevik.

Med 41 0000 ansatte fra 70 nasjonaliteter er NorgesGruppen representert over hele landet med kjedene MENY, SPAR, KIWI, Joker, Nærbutikken, Deli de Luca, Jafs og MIX. Regnskapet omfatter pr. første halvår 840 egeneide butikker.

Supermarkedene vokser mest av dagligvarekjedene
Ca. 70 prosent av veksten til NorgesGruppen er fra sammenlignbare butikker. MENY har 3,2 prosent sammenlignbar vekst med en økning i antall kunder og er vekstvinneren i markedet første halvår.

KIWI fortsetter den gode utviklingen i markedet. Både KIWI og SPAR har etablert flere nye butikker siste år. Joker har en liten nedgang i antall butikker, men opprettholder sin solide posisjon i markedet.

Nye steg i arbeidet med bærekraftig drift
NorgesGruppens forretningsområder har første halvår tatt nye steg for en bærekraftig og klimanøytral virksomhet. På ett år har vi redusert 450 tonn plastemballasje, vi er i rute for å nå målet på 25 prosent redusert matsvinn innen 2020 og ASKO er selvforsynt med egen fornybar energi hva gjelder elektrisitetsforbruk. NorgesGruppen har etablert et grønt rammeverk for obligasjonslån til investeringer i klimavennlig distribusjon, miljøbygg og fornybar energi.

NorgesGruppen har styrket konkurransekraften til over 1 000 kjøpmannseide butikker over hele landet. Ca. 65 prosent av NorgesGruppens butikker og utsalgssteder drives av selvstendige kjøpmenn.

Resultatrapporten er tilgjengelig på selskapets nettside http://www.norgesgruppen.no/finans/rapporter/

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Mette Lier, Konserndirektør, finans og økonomi, tlf: 95 17 88 81
Ingrid Solberg Gundersen, Kommunikasjonssjef Konserninformasjon, tlf. 97 51 44 95

Bilder

Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på MENY Skøyen
Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på MENY Skøyen
Last ned bilde

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye