God timing for Time

26.10.2016 09:00 | Glass og Fasadeforeningen

Endelig kan vi meddele at Time Aluminium er blitt medlem i Glass og Fasadeforeningen. Timingen er perfekt. – Vi kommer på Fagdagen i Trondheim neste uke, sier Per-Erik Sjuve.

Time Aluminium er en kompetansebedrift som foreningen har ønsket å knytte til seg og inkluderer i det faglige miljøet.

– Vi har en uforandret målsetting om at alle seriøse virksomheter innenfor våre fagområder ønskes mer enn hjertelig velkommen. Det er hyggelig at Time Aluminium nå ser verdien av å bruke foreningen, samtidig bidra og påvirke fellesskapet, sier Hans Olav Meen Nilssen, prosjektleder fasade og solskjerming i Glass og Fasadeforeningen.

På vei opp

Time Aluminium ble stiftet i 1990. Siden oppstarten har selskapet produsert og levert aluminiumsvinduer, -dører og glassfasader. Selskapet har sine produksjonslokaler på Kvål industriområde i Sandnes og er et datterselskap av TIME Dør Vindu AS. Fasadeentreprenøren har stort sett operert i sitt lokale miljø. I enkelte perioder har selskapet likevel forsøkt seg i andre landsdeler. Selskapet har kjent markedsutfordringen på kroppen. I 2011 og 2012 slet selskapet tungt og har brukt de siste årene på komme seg på rett side av bunnlinjen.

– Tidligere har vi stort sett jobbet for lokale entreprenører. Oppdragene var basert på gjensidig tillit og vi kunne ha ordre på over ti millioner uten kontrakt. Den tiden er jo forbi. I likhet med flere av våre bransjekollegaer møter vi tøffere konkurranse og ikke minst er kravene fra kundene stadig tøffere.

– Nå har vi tilpasset driften. Vi har åtte mann i fabrikken og til sammen femten montører. I administrasjonen er vi åtte medarbeidere. Vi satser mot kunder i det lokale markedet, blant annet mot kommunene rundt oss. Ellers er rehabilitering for tiden et stort marked. Vi er også underleverandør til andre fasadeentreprenører som satser i andre landsdeler, spesielt Nord-Norge, sier Sjuve.

Time Aluminium er Sapabygger og kjøper for tiden glass hovedsakelig fra Vikeså Glassindustri og CG-Glass.

– Vi har forøkt både å importere glass og kjøpe ferdige fasadeprodukter i utlandet. Dette blir stadig mindre lønnsomt og vi er ikke sikre på få forventet produkt. Vi ser nå at flere og flere kjøper trygge og riktige merkede produkter fra nasjonale tilbydere. Et annet eksempel er at vi skulle bestille 3-lags isolerglass til 450 vinduer i et rehabiliteringsprosjekt. Polens største aktør var dyrere per kvadratmeter enn vår norske leverandør, sier Sjuve.

10 år etter

Time Aluminium vurderte allerede for 10 år siden om selskapet skulle melde seg inn i bransjeforeningen.

– Av ulike grunner droppet vi det. Men de senere årene har vi både sett en økende verdi i et medlemskap og flere grunner til å melde oss inn. Vi har nytt godt av at våre leverandører av glass og aluminium har medlemskap i Glass og Fasadeforeningen. Vi har deltatt på flere kurs i regi av foreningen. Til slutt er det tungtveiende at vi stadig må etterkomme nye krav. Flere bransjekollegaer sier til oss at de får nyttig hjelp i foreningen og slike uttalelser har påvirket oss. For å møte nye krav ser at vi ikke kan drive hver for oss. Gjennom medlemskap får vi nå tilgang til hjelp faglig og juridisk hjelp. Det vil hjelpe oss, sier Sjuve, som legger til;

– Nå gleder vi oss til Fagdagen 2016 – Trondheim!

Glass og Fasadeforeningen kan opplyse om at flere medlemsbedrifter er på vei inn.