God sommertrafikk på Avinors lufthavner

Over 5,1 millioner passasjerer reiste til, fra eller via Avinors lufthavner i juli. Det er en oppgang på 4,1 prosent sammenlignet med juli i 2017.

(Foto: Avinor)

- Juli er en måned med mange feriereisende både til og fra Norge, og vi ser at nye feriedestinasjoner vokser frem, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Jasper Spruit.

Selv om trafikken til noen av de tradisjonelle feriedestinasjonene går noe ned, øker det på andre og nye destinasjoner. Trafikken til Tyrkia steg med 33 prosent, Montenegro med 25 prosent og Portugal økte med 9 prosent. Albania er en helt ny destinasjon fra Norge, og bidro også til økningen. Trafikken til Kypros sank med ti prosent, mens de tradisjonelle ferielandene Spania og Hellas sank med henholdsvis seks prosent og en prosent.

- Norske reisevaner endrer seg noe med tiden, og det er gledelig at nye markeder vokser frem og gir de feriereisende flere alternativer når sommerferien planlegges, sier Spruit.

God vekst på de største lufthavnene
Oppgangen i juli skyldes i stor grad vekst ved de store lufthavnene. Oslo lufthavn hadde 2,8 millioner passasjerer i juli, en oppgang på 5,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Bergen lufthavn økte med 3,4 prosent og hadde 591 011 passasjerer i juli. Det er også noe vekst ved Stavanger lufthavn (1,7 prosent) og Trondheim lufthavn (1,2 prosent). De regionale lufthavnene hadde totalt en vekst på tre prosent.

- Flere besøkende til Norge og flere nordmenn som reiser bidrar til økt verdiskaping. Samtidig ser vi at antallet flybevegelser så langt i 2018 er like mange som i 2017, selv om antallet passasjerer så langt i år har økt med 2,6 prosent. Flere store fly og flere solgte seter per fly er grunnen til dette. Samtidig setter flere flyselskaper inn nye og moderne flytyper som bidrar til mindre utslipp og støy, avslutter Spruit.

Fraktvekst i juni
Etter et par måneder med relativt flat utvikling var det en vekst på flyfrakt ved Oslo lufthavn i juni. Sammenlignet med juni i 2017 ble det flydd 11 prosent mer frakt fra Norges hovedflyplass i år.

- Vi ser at det kommer til å komme en kraftigere vekst i sjømateksporten etter sommeren og frem mot jul. Det er gledelig at vi har fått på plass et nytt fraktselskap i Ethiopian Cargo som kan være med å ta den forventede veksten, sier direktør for frakt i Avinor, Martin Langaas.

(Foto: Avinor)

Trondheim lufthavn Værnes – fortsatt en klimanøytral lufthavn2.7.2018 10:01Aktuelt

– Dette er helt i tråd med Avinors målsetting om å være en drivkraft i arbeidet med luftfartens klima- og miljøutfordringer. Som operatør av Norges tredje største lufthavn har vi et stort samfunnsansvar, og ACA-akkrediteringen er med på å bidra til bærekraftig vekst for landet og regionen, sier Sonja Englund, sikkerhetssjef ved Trondheim lufthavn Værnes. – Avinor har stort fokus på bærekraftig biodrivstoff og elektrifisering av flytrafikken. Samtidig er værsituasjonen vinterstid utfordrende. Derfor er det også viktig å ha fokus på lokal CO2-reduksjon. Økt innfasing av bærekraftig biodrivstoff er et av tiltakene for å redusere CO2-avtrykket. Samtidig har vi igangsatt et prosjekt på energiledelse hvor målet er å redusere energiforbruket med 25%, forklarer Anne Orderdalen Steen, fagansvarlig ytre miljø ved Trondheim lufthavn Værnes. Opprettholdelse av akkrediteringsnivået er viktig for en samfunnsansvarlig organisasjon med fokus på å videreutvikle lufthavnen i en bærekraftig retning. For