God avslutning på stødig år

Danske Bank Norge har lagt bak seg et 2018 med solid drift. Året ble avsluttet med god vekst i 4. kvartal, samtidig som flere nye viktige avtaler ble sikret.
Danske Banks hovedlokaler i Oslo ligger på Aker Brygge og har adressen Bryggetorget 4. Foto: Lars M. Holand

For 2018 som helhet steg netto renteinntekter med fem prosent, fra 5.251 millioner kroner i 2017 til 5.529 millioner kroner nå.

Samtidig endte resultatet før skatt på 3.151 millioner kroner, sammenlignet med 3.197 millioner kroner året før.

Resultatene i sin helthet ligger som vedlegg til denne saken

– Danske Bank i Norge kan legge bak seg nok et år med solid drift og god aktivitet. Spesielt gledelig er det å se at veksten i 4. kvartal ble så sterk. Det borger meget bra for vår evne til å tiltrekke oss kunder også framover, sier landesjef Trond F. Mellingsæter.

Den gode avslutningen på året kom samtidig som banken sikret seg flere viktige samarbeidsavtaler i 4. kvartal. Blant annet ble avtalen med fagorganisasjonen Akademikerne utvidet og fornyet. Organisasjonen har rundt 200.000 medlemmer.

Annualisert utlånsvekst i personalmarkedet i 4. kvartal var på sterke 12 prosent.

Utmerkelser og godt bankhåndverk

Danske Bank sikret seg en rekke utmerkelser og priser gjennom 2018, og vant blant annet fire av Prosperas kåringer, innen Institutional Banking, Cash Management, Valuta og rentederivater samt Trade Finance - sistnevnte for åttende året på rad.

Samtidig kapret fondet «Danske Invest Norge Vekst» førsteplassen under Morningstar Awards 2018.

- Det er ikke til å stikke under stol at 2018 har vært utfordrende som følge av Estland-saken. Gjennom denne perioden var det viktig for Danske Bank å vise omverdenen – fra investorer til kunder - at vi evnet å fremdeles fokusere på det gode, daglige bankhåndverket. Utmerkelsene gjennom året viser at vi i stor grad lyktes med dette, sier Mellingsæter.

Trond F. Mellingsæter er landesjef i Danske Bank Norge.
Resultater for 2018 som helhet fra Danske Bank Norge

Våre 1.050 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 25 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre.

Ut over bankaktiviteter tilbyr vi livsforsikrings- og pensjonsprodukter, kapital-forvaltning, eiendomsmeglerservice og leasing.