God avkastning i utleiemarkedet

- Boligprisene synker og børsen er labil, men utleiemarkedet er stabilt og de rette objektene gir god avkastning, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal. - Vi anbefaler våre investorer å se etter gode utleieinvesteringer i et høstkjølig salgsmarked, sier hun.

- Det er et økende antall kortidsleier i markedet i oktober, fordi mange ikke har oppnådd ønsket salgspris på boligen. - Flere velger å leie ut boligen i påvente av bedre salgspriser, sier daglig leder for Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

- Vi er fortsatt et godt stykke unna høst 2008 til vår 2009 tilstander, da salgsmarkedet stoppet opp og antall kortidsleier eksploderte, men det blir spennende å følge denne trenden fremover, sier han.

- Løren, Hovinbyen og Nydalen er gode investeringsområder for utleiebolig, sier daglig leder for Utleiemegleren Sinsen, Vemund Holmen.

Han trekker frem en 2-roms leilighet i Nydalen annonsert med prisantydning på kr. 2 400 000,- og forventet utleiepris på kr. 12 500,-. – Dette gir en forventet yield på 5,5% etter fradrag av fellesutgifter, en svært god avkastning fremfor bankens lave innskuddsrenter, sier Holmen.

Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for oktober 2015 viser at det nå i snitt koster 8 915 kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo. Dette er en oppgang på 0,1 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4,7 prosent.

I snitt kostet det 11 512 kroner å leie en 2-roms leilighet i Oslo i oktober 2015, dette er en nedgang på 2,6 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,8 prosent.

En 3-roms leilighet i Oslo koster nå i snitt 15 250 kroner å leie i måneden. Dette er en oppgang på 2,6 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,4 prosent.

På Romerike er prisene svakt økende.

- Stadig flere tar kontakt med oss for å investere i utleiebolig på Romerike, sier daglig leder for Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

- Også de som ikke har en lokal tilknytning velger å investere på Romerike hvor prisene er lavere og leieprisene holder seg godt, sier han.

Antall ledige boliger på Finn for Stavanger har holdt seg stabilt og ligger nå på 670 ledige objekter.

- Leieprisene har nå stabilisert seg og vi forventer at prisene vil holde seg også i perioden som kommer, sier daglig leder for Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I snitt kostet det 11 675 kroner å leie en 3-roms leilighet i Stavanger i oktober 2015, dette er en oppgang på 3,8 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 5,5 prosent.

I Trondheim har den synkende trenden fra forrige måned snudd og prisene er svakt økende.

- Vi jobber mye med «små-investorer» som kjøper 1-2 utleieboliger som pensjonssparing, sier daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

– I Trondheim er det bygget et stort antall nye studentboliger og vår anbefaling til investorene er nå å kjøpe mindre leiligheter, 2-roms og 3-roms, sier hun og påpeker at det en del store leiligheter nå blir stående tomme, fordi studentene velger studenthybler fremfor kollektiv.

Bærum:

I Asker og Bærum er leieprisene svakt økende.

I Bergen er leieprisene stabile.

- Hvis du ønsker å leie fra januar eller februar, er det lurt å begynne å se seg om etter noe nå. Nå har man færre andre interessenter å konkurrere med og interessentene har ofte bedre tid på seg i november og desember enn på nyåret, sier daglig leder for Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

- Gjennomsnittlig leie i hele porteføljen vår er nå kr. 13 802,-. Dette er det høyeste gjennomsnittet vi noen gang har hatt og 2,8 % høyere enn på samme tid i fjor, sier han.

I Drammen er prisene stabile.

- Erfaringsvis forventer vi at leiemarkedet holder jevnt ut året, men at det tar seg opp igjen i januar, sier daglig leder i Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

For kommentarer eller tilgang til statistikken, vennlig kontakt administrerende direktør Vibecke Lyse Augdal, vibecke.lyse.augdal@utleiemegleren.no Mobil: 90 86 63 81

For lokale saker, henv:

Daglig leder Heiki Høyer-Andreassen Utleiemegleren Majorstuen, mobil 40 22 23 47

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Totalt har Utleiemegleren 9 000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fire kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 120 ansatte.

November tallene fra Eiendom Norge viser at små leiligheter har hatt kraftigst prisfall i salgsmarkedet i Oslo. Samtidig har det aldri vært høyere gjennomsnittsleie for 1-roms leiligheter.12.12.2017 07:30Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9532,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.188,- kroner, dette er en nedgang på 1,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.190,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,9% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,4%. -Det er mye å velge i for leietakerne, og leietakerne er kresne. Flere som ikke får solgt/ venter med å selge og legger boligen ut til oss for korttidsleie. (3-9 måneder). Dette vil trolig fortsette inn i 2018. Vi vet at mange prosjekter ferdigstilles nå til våren som fører til ytterligere flere boliger i leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim. -Det kreves flere visninger for å f

I oktober måned fortsetter leieprisene å stige i Oslo, Romerike og Stavanger, sier Administrerende Direktør, Vibecke Lyse Augdal.10.11.2017 07:00Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9344,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 1,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,5%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.425,- kroner, dette er en oppgang på 1,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,5%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.485,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,4% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,9%. -Det må ofte flere enn en visning til og det er mer jobb å leie ut nå enn for et par måneder siden. Det er tydelig at leietakere har mye å velge i. Alt i alt en bra og aktiv oktober, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck. Bergen: For en 2-roms leilighet kostet det i snitt 11.288,- kroner, som er en oppgang på 7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor