Glutenfri mølle stikker av med pris

Holmen Crisp driver en glutenfri mølle på Kapp i Østre Toten og har utviklet en serie glutenfrie produkter. Bedriften driver også tradisjonsbakst og lager produktene ertebrød, potetflatbrød og rømmebrød. I dag vant familebedriften Holmen Crisp Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Oppland.
Glutenfritt mel fra Holmen Crisp Foto: Sigve Aspelund

- Bedriftsutviklingsprisen i landbruket skal synliggjøre og hedre innovative bedrifter i landbruket. Det er en drivende utvikling og et stort mangfold innen norsk landbruk i dag. Dette er Holmen Crisp et godt eksempel på med sine spennende og etterspurte produkter, sier landbruks-og matminister Olaug Bollestad.

- Holmen Crisp AS driver en spennende bedrift med en god kombinasjon av tradisjon og innovasjon. Bedriftens ambisjon om å videreformidle matkultur gjennom ekte og naturlige produkter basert på lokale og sunne råvarer imponerte juryen sier avdelingsleder Anne Mette Iversen i Innovasjon Norge Innlandet.

Nybrottsarbeid og innovasjon
Holmen Crisp eies og drives av Camilla Rostad som er tredje generasjon i familiebedriften. Bedriften har i dag fire ansatte og ligger ved Kapp Melkefabrikk på Kapp i Østre Toten. Her lages tradisjonsbakst basert på nøye utvalgte lokale råvarer. I den glutenfrie møllen males det mjøl fra naturlige glutenfrie råvarer med optimal næringsverdi. Bedriften jobber også med å utvikle egne produkter som honning av bokhvete, ristede bokhvetegryn og bokhvetegryn.​​

- Det føles flott å få en slik anerkjennelse for arbeidet med å ivareta norsk matkultur og tradisjoner. Dette er en pris jeg deler med mange, både tidligere generasjoner og ikke minst min mann som er og har vært en viktig nøkkelperson og inspirator i utviklingen av Holmen Crisp. Vi er begge svært interessert i nybrottsarbeid og innovasjon samt det å utnytte de naturgitte ressursene vi har på Toten gjennom ærlige, sunne og smakfulle produkter og matopplevelser. Jeg er utrolig stolt og ydmyk for denne prisen og den inspirerer til det videre arbeid med å utvikle Holmen Crisp både i inn- og utland, sier Camilla Rostad.

Camilla er aktiv i lokalmiljøet og har vært en viktig bidragsyter for matnettverket "Mat fra Toten". Hun har også vært aktiv i etableringen av produsentnettverket "Mat fra Toten SA", hvor hun har vært styreleder inntil nylig.

Viktig støttespiller
Innovasjon Norge har vært en støttespiller for Holmen Crisp og har bidratt med landbruksvirkemidler under verdiskapingsprogrammet for mat, tilskudd til designutvikling og med tilskudd fra vekstordningen samt tilskudd for å understøtte selskapets vekststrategi.

-Det er utrolig artig at Holmen Crisp gikk til topps i kåringen i Oppland. Familien Rostad med Camilla i spissen har arbeidet målrettet over lengre tid og klart å skape gode resultater i den lille bedriften på Kapp. I tillegg er hun en viktig bidragsyter i lokalmatmiljøet, sier Iversen i Innovasjon Norge Innlandet.

Lang historie
Holmen Crisp AS ble etablert i 1991, som en familiebedrift, fisjonert ut fra det gamle brenneriet Holmen Brænderi AS 1854 på Gjøvik, hvor familien Arne Rostad var hovedaksjonærer. Brenneriet drev med potetforedling, mineralvann og spritproduksjon. Gjennom potetforedlingen vokste flatbrødproduksjon av poteter og erter frem som et eget segment.

I 1954 kjøpte selskapet opp Ringerikes (Kvammes) Flatbrødfabrikk der spesialiteten var «Ertebrød». Erteflatbrød var innledningsvis Holmen Crisps signalprodukt. I 1955 tok brenneriet over Toten Flatbrødfabrikk på Lena hvor det også hadde vært mølledrift siden 1952. Deres oppskrift på Totenbrød produseres nå under navnet «Potetflatbrød». Begge bakelinjene ble siden flyttet og bygget sammen til en linje. Dette er den samme linjen som det bakes ved i dag, og mange av de håndlagde maskindelene er over 100 år gammel og i full vigør i lokalene på Kapp.

I 1994 kjøpte bedriften et anlegg for produksjon av glutenfritt mel fra Sverige. Den glutenfrie mølledriften utgjør i dag 60 prosent av omsetningen i bedriften.

Om bedriftsutviklingsprisen i landbruket

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner og de fylkesvise vinnerne deltar i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
  • Den nasjonale prisen vil bli delt ut under Internationale Grüne Woche i Berlin i januar 2020.

Kontaktperson i IN Innlandet:
Anne Mette Iversen
Epost: anive@innovasjonnorge.no