Global Manufacturing Outlook 2018

Toppledere i produksjonsvirksomheter over hele verden har delt sine betraktninger i KPMGs Global Manufacturing Outlook 2018 – en undersøkelse som ser nærmere på trender og muligheter knyttet til digital transformasjon og Industri 4.0.

Foto: KPMG/Shutterstock

Digital teknologi skaper enorme muligheter for vekst og transformasjon hos produksjonsvirksomheter, men få har utnyttet mulighetene til det fulle. Global Manufacturing Outlook 2018, hvor 300 toppsjefer og industriledere har blitt intervjuet om utfordringer, muligheter og fremtidsutsikter, viser at det ikke er tid å miste når det kommer til å utvikle en helhetlig strategi for digital transformasjon.

Globale produsenter går gjennom omfattende endringer og skillelinjer mellom bransjer er i ferd med å viskes ut. Den fjerde industrielle revolusjonen gjør at barrierene for etablering endres og det forventes at den dramatisk vil transformere mange selskaper– og hele bransjer.

Ny teknologi endrer spillereglene

Nye teknologiske verktøy innenfor dataanalyse, kunstig intelligens, avansert robotikk og utvidet virkelighet, endrer spillereglene i bransjen og bærer med seg lovnader om store gevinster når de kombineres med kraften i Tingenes internett (IoT). For å kunne møte de store endringene som den digitale transformasjonen bringer med seg, må produksjonsvirksomhetene ha en klar, langsiktig visjon og en plan som skisserer hva som trengs for å gripe muligheter og overkomme hindre.

-Undersøkelsen viser det KPMG også ser i Norge; bevisstheten omkring behovet for digital transformasjon er høy. Mange har satt seg inn i hva Industri 4.0 betyr og ser behovet for rask endring, men sliter med å sikre seg kompetansen og med å gjennomføre disse endringene slik at de kommer ut av det med en forbedret konkurranseposisjon, sier Thore Kleppen, Partner og bransjeansvarlig for industri i KPMG Norge.

Nøkkelfunn:

Transformasjonens løfte: Topplederne i produksjonsvirksomhetene er trygge på sitt lederskap, men bekymrer seg for evnen til gjennomføring.

• To av tre sier de er forberedt på å lede den radikale endringen i virksomhetens forretningsmodell
  • Syv at ti mener ledetiden for den digitale transformasjonen er for lang – og at resultater lar vente på seg
  • Mer en halvparten sier at virksomhetens styre har urealistiske forventninger til return on investment (ROI) og digital transformasjon

Behov for tempo: Topplederne er usikre på evnen til å håndtere endringer.

• Tilnærmet to av tre sier at evnen til tilpasning er forretningens nye valuta; hvis de reagerer for sent, går de konkurs. Det er ikke rom for forsinkelser.
  • En av tre sier at virksomheten sliter med å holde tritt med den teknologiske innovasjonen.

Kunstig intelligens gir flere arbeidsplasser: Mange interne utfordringer endrer virksomhetene.

• Kunstig intelligens (AI) skaper optimisme: To tredjedeler mener den vil skape flere jobber enn den vil eliminere
  • To av tre sier dataingeniører vil bli den aller viktigste kompetansen for fremtidig vekst

Sterkere forretningsrelasjoner: Tett samarbeid i partnerskap er nødvendig i virksomhetens raskt voksende økosystem.

• Kun seks prosent har oppnådd full transparens i leveransekjeden, til tross for at det er en kjent sak at den har blitt mye viktigere.
  • Mer enn en tredjedel sier at strategiske allianser er den beste strategien for å nå vekstmålene for de neste tre årene.

Global risiko: Nasjonalisme og cybertrusler.

• Økt fokus på territorialisme betraktes som den største utfordringen for vekst, mens utviklingsmarkeder prioriterer geografisk ekspansjon mest.
  • Kun halvparten føler seg godt nok rustet til å identifisere nye cybertrusler, det er 14 prosent lavere enn toppledere i andre bransjer.

Foto: KPMG/Shutterstock
Thore Kleppen, Partner og bransjeansvarlig for industri i KPMG Norge.

KPMG er et globalt nettverk med selskaper som leverer profesjonelle tjenester innenfor revisjon, regnskap, rådgivning, skatt, avgift og forretningsjus. KPMG har rundt 200.000 ansatte i 154 land og i KPMG Norge jobber det mer enn 1000 ansatte fordelt på 24 kontorer. Fageksperter fra ulike forretningsområder og bransjer jobber side om side for å levere fremtidsrettede og innovative prosjekter som skaper verdi for virksomheter i privat og offentlig sektor.