Glassfibertråder sikret årets eksportpris

Hvert tredje rotorblad til vindmøller i Europa er laget med glassfiber fra Birkeland-bedriften 3B Fibreglass Norway. - En riktig og verdig vinner av Eksportprisen 2017, sier juryleder John G. Bernander.

Fra produksjonen hos 3B Fibreglass. (Foto: Gyro)

Selskapet har en eksportandel på nærmere 100 prosent og er et godt eksempel på en norsk bedrift som skaper verdier i regionen gjennom markeder ute. Hvert tredje vindmøllerotorblad som tilvirkes og settes opp i Europa, er laget med glassfiber fra 3B Fibreglass. Selskapet produserer også glassfibertråder for salg og videre prosessering til ulike produkter innen transport- og bilindustrien.

- Jeg vil få gratulere 3B Fibreglass med Eksportprisen. Fibreglass-fabrikken er en tradisjonsrik bedrift på Birkeland i indre Agder. Den er en hjørnesteinsbedrift i sitt område, og har gjennom produktutvikling og kompetente medarbeidere vært gjennom en viktig og riktig omstilling. Økende markedsandeler samt økt eksport og overskudd gjør 3B Fibreglass til en riktig og verdig vinner, sier John G. Bernander, juryleder for Eksportprisen.

Stor eksportandel

De siste ti årene har selskapet vært gjennom offensiv og målrettet produktinnovasjon, og har som mål å befeste sin posisjon i markedet gjennom bærekraftige og energieffektive produksjonsprosesser. Selskapet har etablert seg som en av de ti største eksportørene av grønn teknologi fra Norge, og er allerede i dag et godt eksempel på morgensdagens bærekraftige industri.

Premierer norske eksportbedrifter

Eksportprisen har som hensikt å premiere norske eksportvirksomheter som er innovative, har vist suksess over tid og som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder. Prisen deles ut av Eksportkreditt Norge, GIEK (Garantiinstituttet for Eksportkreditt), GIEK Kredittforsikring og Innovasjon Norge. De om lag 80 aktørene som var nominert til årets pris, opererer innen fiskeri, IT og elektronikk, medtech, maritim sektor, olje og offshore og industri.

Kontaktpersoner:

Ole Gjuv Pedersen, Eksportkreditt Norge, tlf. 402 16 447, e-post ogp@eksportkreditt.no,

Ingebjørg Johnsrud, GIEK, tlf. 930 39 334 e-post Ingebjorg.Johnsrud@giek.no,

Heidi Simonsen, GIEK Kredittforsikring, tlf. 468 72 000, e-post heidi.simonsen@giekkreditt.no,

Kjetil Svorkmo Bergmann, Innovasjon Norge, tlf. 908 20 918, e-post kjber@innovasjonnorge.no.

Fra produksjonen hos 3B Fibreglass. (Foto: Gyro)
Administrerende direktør i 3B Fibreglass, Heine Østby. (Foto: Gyro.)
Fra produksjonen av glassfiber. (Foto: Gyro.)