Glasset viktig for øl-opplevelsen

Glasset har en stor betydning for en perfekt ølopplevelse. - Et riktig glass skal være rent, kaldt og det skal være brandet med riktig øl-logo, sier ølekspert Emma Bjørke i Ringnes.
Emma Bjørke, ølekspert. Foto Ringnes. Fri bruk for journalister

Hun forteller at et glass som ikke er rent vil påvirke smaken og utseendet på ølet, i tillegg til å ødelegge skummet. – Tegn på at glasset er skittent er en tynn eller fraværende skumtopp, at skummet ikke legger seg på innsiden etter hvert som ølet drikkes, eller at det samler seg bobler på innsiden av glasset, forteller Bjørke.

Hun trekker fram fett og såperester som ølets verste fiende. – Mitt råd er å vaske ølglassene for seg selv – enten det er i maskinen eller for hånd. Blandes det med for eksempel melkeprodukter dannes det en tynn hinne på innsiden av glasset som hindrer skumdannelsen – og vi får det som kalles et flatt øl, fortsetter Emma, og legger til: I et ølglass skal det bare serveres øl. Melk, kaffe, juice eller brus danner avleiringer på glasset som ikke går bort selv når du vasker, avslutter hun.

Fem råd for vask av ølglass:

Ikke vask ølglass sammen med bestikk eller servise.

Askebeger eller stearin er sammen med annet fett, skummets verste fiende.

Hell ut rester før du setter glassene i oppvaskmaskinen.

Vask ølglass separat.

Ikke bruk for mye vaskemiddel og følg instruksjonen fra produsenten nøye.

Tørk glassene opp ned i oppvaskbakker eller på gummimatte.

Emma Bjørke, ølekspert. Foto Ringnes. Fri bruk for journalister

Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!

Følg pressemeldinger fra Ringnes

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ringnes