GK etablerer seg i Brussel

(Oslo, 23. oktober 2015) Paal Frisvold blir partner i Geelmuyden Kiese Gruppen når GK nå overtar Brusselkontorets virksomhet i EU-hovedstaden. Kontoret gir råd til skandinaviske selskaper som er opptatt av å medvirke til ny og bedre politikk og regelverk i EU.
Satser i Brussel: Paal Frisvold (t.v.) og Hans Geelmuyden.

Paal Frisvold har arbeidet i Brussel siden 1997 og etablerte rådgivningsselskapet Brusselkontoret AS i 2001. Frem til 2013 ledet han Bellonas EU-arbeid som bidro til utformingen av EUs energi- og klimapolitikk. Frisvold har også ledet Europabevegelsen i Norge.

Skandinavisk satsning
-Vi samler ikke på land, vi samler på gode folk. Paal har 18 års erfaring fra Brussel, og er den viktigste årsaken til at vi nå satser i Brussel, sier sjef for Geelmuyden Kiese Gruppen Hans Geelmuyden. -Dessuten er det fint å være etablert i et marked hvor de kan uttale firmanavnet riktig, legger han til.

I Brussel foregår det nå omfattende politikkutvikling på områder der Norge og våre naboland har store interesser.[1] Blant annet står energiunionen og sirkulærøkonomien helt sentralt i EUs strategi for de neste fire årene. Her har norske energi- og avfallsinteresser muligheter til å spille en vesentlig rolle. Målet er bl.a. å gjøre energi til EUs femte frihet, sidestilt med varer, tjenester, mennesker og kapital. I tillegg kommer det nye digitale indre marked. Det er rett og slett vanskelig å finne politikkområder i Norge som ikke påvirkes av Brussel. 80% av norsk regulering og lovgivning kan spores til Brussel.

Kondisjon og langsiktighet
GKs store engasjement for å delta i EU-samarbeidet er ifølge Geelmuyden en forutsetning for at GK Brussel skal lykkes. Sett fra København og Stockholm er EU en realitet. Seniorpartner i GK, Gunnar Mathisen har også være en pådriver for satsingen. Mathisen var blant annet med på å forhandle frem EØS-avtalen i sin tid.

- Når GK vedtar å satse, har vi kondisjon og tenker langsiktig. Etablering av kontorene i Stockholm og København har vært krevende prosesser, men nå er vi 45 ansatte i København og 25 i Stockholm. Mange har feilet i Brussel før oss, men vi skal lykkes, sier Geelmuyden.

Hans Geelmuyden

Senior partner og sjef i Geelmuyden Kiese Gruppen

hans.geelmuyden@gknordic.com

Paal Frisvold

Partner i Geelmuyden Kiese Gruppen og daglig leder GK Brussel

+32 473 97 87 60

paal.frisvold@gknordic.com

[1] http://ec.europa.eu/index_en.htm

Satser i Brussel: Paal Frisvold (t.v.) og Hans Geelmuyden.
GK satser i Brussel. Fra venstre: Paal Frisvold, Gunnar Mathisen og Hans Geelmuyden.

St. Olavs plass 5

481 88 800http://www.gknordic.no
Om GK Med sine 150 ansatte er Geelmuyden Kiese Skandinavias største partnereide kommunikasjonsbyrå. GK ble etablert i 1989 og har fra før kontorer i København, Oslo og Stockholm. Geelmuyden Kiese flytter makt og innflytelse i favør av sine kunder ved hjelp av kommunikasjon. GKs visjon er å arbeide for et åpnere samfunn. Gjennom GKs internasjonale samarbeidspartner Ketchum.Pleon kan byrået kommunisere i mer enn 40 land. Geelmuyden Kiese er medlem av Transparency International og GK Brussel er medlem av EUs Transparency Register.

Følg pressemeldinger fra Geelmuyden Kiese

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Geelmuyden Kiese på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Geelmuyden Kiese