Gjør kanalsøk på radioen

Kanaltilbudet på DAB er i stadig vekst, kanalsøk på radioen er derfor blitt viktigere enn noensinne. En ny animasjonsfilm skal gjøre det enda lettere å finne nye radiokanaler.

Uten jevnlige kanalsøk på DAB-radioen kan du gå glipp av nye kanaler eller endringer i sendernettene.

– Kanalsøket er en av forskjellene radiolytteren vil møte når de bytter fra en FM til DAB-radio. På en FM-radio gjør man fortløpende søk på frekvensbåndet, mens en DAB-radio lagrer en kanal-liste i minnet. Minnefunksjonen gjør det enklere å finne kanaler, men hvis man ikke selv oppdaterer den, kan man gå glipp av nye kanaler eller endringer i sendernettene, sier Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge, og forklarer bakgrunnen for filmen:

- Vi får av og til spørsmål fra folk som ikke tenker på å gjøre kanalsøk. Noen kan ha glemt å søke og tror istedenfor at de mangler dekning. Vi hjelper dem slik at de får hentet inn kanalene der de er. Dette gjelder særlig de som tar med DAB-radioen på hytta eller kjøper en ny radio, sier Ruud, og understreker at det også finnes radioer som selv gjør kanalsøk for eksempel ved oppstart.

– Sjekk din radio
Den nye animasjonsfilmen er en nøytral brukerveiledning som blant annet viser hvor man kan finne søkefunksjonen på ulike type radioer. Noen produsenter kaller funksjonen for scan og har lagt den i hovedmenyen, mens andre har laget en egen knapp som er lett å finne.

Denne høsten kommer det fem nye animasjonsfilmer på radio.no, som setter fokus på ulike temaer ved overgangen til digital radio. Filmene viser bilradio-løsninger, montering av bilantenne, montering av uteantenner på hytte og retur av radioer. Filmen om bilantenner er allerede lagt ut på radio.no

Trykk her for å se filmen

Radio i omlegging
Norsk radio er i en omlegging til heldigital distribusjon. Omleggingen skjer i 2017 og mange skal oppgradere radioapparatet i tiden fremover.

– En DAB-radio gir flere kanaler uansett hvor i landet du bor. Det nye radiotilbudet har 24 riksdekkende kanaler, to av kanalene er nye på det nasjonale kanalkartet, sier Ruud.

Radiotilbudet er i dag langt større på DAB enn FM. Følgende kanaler har begrenset eller ingen FM-distribusjon: P6 Rock, P7 Klem, Radio Rock, Radio 1, NRK Super, NRK Nyheter, NRK P1+, NRK Klassisk, NRK P13, NRK Jazz, NRK Sport, NRK Folkemusikk og NRK Vær, P5, NRJ og Radio Soft.