Gjør kål på kålen midt i sesongen

Rosettkål er en veldig spennende nykommer som så dagens lys her i landet for et par år siden. Den er en liten kålvariant som vokser på stokker slik som rosenkål. Grønnkål er slett ikke en ny grønnsak i det norske kostholdet. Tvert om. Allerede for flere hundre år siden var grønnkålen hyppig brukt i kostholdet vårt.

Disse må du se etter i butikken nå. Det er den nye rosettkålen (t.v.), den gamle, men nyoppdagede grønnkålen (i midten) og rød grønnkål (t.h.).

Rosettkål er en veldig spennende nykommer som så dagens lys her i landet for et par år siden. Den er en liten kålvariant som vokser på stokker slik som rosenkål. Den er dekorativ og utrolig smakfull, og den er enkel å håndtere. Det er bare å skylle dem godt og deretter varmebehandle dem raskt.

- Størrelsen minner om rosenkål, men smaken er mildere og litt nøtteaktig, forteller matfaglig rådgiver Toril Gulbrandsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Hun er henrykt over nykomlingen og oppfordrer til å se etter den i grønnsaksdisken nå. Nylig fikk rosettkål fra Vang gård på Toten prisen for «Årets det grønne - naturelle» av Det norske måltid.

Grønnkålen har fått sin renessanse, og det er vel fortjent

Den er slett ikke en ny grønnsak i det norske kostholdet. Tvert om. Allerede for flere hundre år siden var grønnkålen hyppig brukt i kostholdet vårt.

- I gamle kokebøker finnes det mange oppskrifter med grønnkål. Tidligere var dette en av våre viktigste grønnsaker som også hadde stor ernæringsmessig betydning, sier Gulbrandsen. En nydelig grønnsak som er i ferd med å bli gjenoppdaget. Og det er bra, for det er fremdeles noe av det sunneste du kan spise.

Grønnkålsmaken blir mildere om den blir utsatt for frost. Da omdannes karbohydratene til sukker og smaken blir søtere. Vinterhøstingen av grønnkål pågår for fullt blant annet på Elstøen Gartneri ved Tyrifjorden nå i januar. Vinteren er en tid for ekstra påfyll av vitaminer, så sett kål på handlelisten nå.

Grønnkålen er anvendelig. Den kan gjerne spises rå i salat, men er vel så god når den er varmebehandlet. Den kan smørdampes, wokkes, kokes, bakes og stekes. Den er nydelig i supper, stuinger og omeletter. Grønnkålchips er den beste snacksen. Grønnkål er også super å bruke i smoothie.

Næringsfakta om rosettkål:

Rosettkål er en krysning av rosenkål og rød grønnkål. Produktet er utviklet gjennom 15 år ved hjelp av tradisjonelle krysningsmetoder. Som all kål, er rosettkål en fin fiberkilde og er kalorifattig. Den er rik på vitamin A, E, K og C,  samt at den er en kilde til kalsium og kalium og til B-vitaminet folat.

Næringsfakta om grønnkål:

Grønnkål har både lavt energi- og fettinnhold, samtidig som den har et høyt innhold av protein, betakaroten, vitamin E, vitamin C, kopper og kostfiber. Grønnkål er også en kilde til vitamin B6, folat, kalsium og kalium. Protein bidrar til vekst i muskelmasse. Betakaroten blir til vitamin A i kroppen, og hjelper til å opprettholde normal hud og normalt syn. Vitamin E beskytter cellene mot oksidativt stress, mens vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer.

Kostfiber er gunstig for fordøyelsen. Vitamin B6 bidrar til normal energiomsetning, mens folat hjelper til med å redusere stress og utmattelse. Kalsium bidrar til å opprettholde normale knokler og tenner, mens kalium hjelper til å opprettholde normalt blodtrykk.

Her er våre beste tips og ideer til gode retter:

Grønnsakwok med rosettkål

Smørdampet rosettkål

Hjemmelaget pesto av grønnkål

Ovnsbakt grønnkålomelett

Matfaglig rådgiver Toril Gulbrandsen, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no, tlf. 957 32 919.
Kommunikasjonssjef Gerd Byermoen, e-post: gerd.byermoen@frukt.no, tlf. 952 83 171.