Gjør et kupp på langrennski på FINN.no

Du kan spare flere tusen kroner på å kjøpe brukte ski til deg selv eller barna.
Foto: Shutterstock

Skisesongen (og jul) er rett rundt hjørnet, så dersom du har planer om å kjøpe ski til deg selv eller barna i år, kan det være lurt å begynne å tenke på og planlegge hva du skal ha. Et godt tips til deg som ønsker å gjøre et rimeligere skikupp, er å sjekke bruktmarkedene, som FINN.no. På FINN torget finnes det nemlig flust av langrennski til salgs - både splitter nye og brukte.

- Sport & friluftsliv er blant kategoriene som øker mest på FINN torget – hele 20 prosent så langt i år sammenlignet med i fjor. Og særlig skisport har vist seg veldig populært, sier Christopher Ringvold, produktdirektør på FINN torget:

- Denne økningen kan nok sees i sammenheng med at det å tilbringe tid på fjellet og i norsk natur har blitt enda mer populært de senere årene. Og at flere av oss har sett verdien av gjenbruk. Det finnes mange produkter som er like bra brukt, og ski – både langrenn, alpint og randonne, er blant disse. I tillegg kan du gjerne spare mange tusen kroner på å kjøpe brukte ski, og det er noe mange setter veldig pris på, særlig nå i tiden opp mot jul.

- Fått opp øynene for brukt sportsutstyr
I kategorien "Skisport” finner du nå over 15 207 annonser, og innenfor langrennskategorien ligger det mer enn 5000 produkter ute, gjerne til halv pris eller mindre.

Blant de mest populære søkeordene/frasene innenfor kategorien er “langrennski” og “langrennski barn” helt på topp, etterfulgt av “langrennski junior” og “fischer langrennski” - noe som tyder på at det å kjøpe brukte ski til barna er økende i popularitet. Tallene viser også at oktober var en måned der stadig flere av oss søkte etter langrennski på FINN, logisk nok fordi vinteren nå nærmer seg med stormskritt.

- Ja, vi ser som regel en stabil økning både i annonser og søk når det gjelder langrennski nå fremover, forklarer Ringvold:

- Mange foreldre har nok fått opp øynene for brukt sportsutstyr, og benytter anledningen til å gjøre et varp før skisesongen setter i gang, eller for å ha gavene klart til jul. Du kan finne helt supre ski til både deg selv og barna til en brøkdel av prisen de ville kostet i butikk. Og så sparer du jo miljøet i tillegg.

Sjekkliste ved kjøp av brukte langrennski
Lars Amund Toftegaard, som er Skiforeningens langrennsekspert, er enig i at brukt er et godt alternativ til nytt dersom man ønsker å spare litt penger.

- Dersom skiene er like hele vil vi absolutt anbefale å kjøpe brukt for de som vil spare litt penger og ikke trenger «siste nytt», sier han.

Toftegaard i Skiforeningen har også flere tips til deg som skal kjøpe brukte ski i år:

• Ikke se på langrennski som er mer enn 5-8 år gamle
  • Bestem deg på forhånd for hvilken skitype du er ute etter - klassisk, skøyteski eller turski.
  • Husk å sjekke lengden på skiene før du kjøper (se tabelloversikt lenger ned) - Barn som bare skal leke på ski kan gjerne ha litt kortere enn anbefalt lengde, det samme gjelder for nybegynnere (voksne og barn).
  • Husk å sjekke hvilken vekt skiene du kjøper er laget for. Dersom du kun er ute etter et skipar som du kan få godt feste på, og leke eller gå turer med på all slags forhold, gjør det ikke noe om skiene er litt kortere og beregnet for litt mindre vekt enn det som passer deg. Men, dersom skiene er beregnet for noen på 90 kg og du selv veier 50 kg, vil du få problemer med å få feste.
  • Husk å sjekke at skibindingene passer til støvlene dine (eller støvlene du vurderer å kjøpe)
  • Husk å spørre om skiene har skader på binding, såle eller lignende før du kjøper.
  • Felleski er best hvis du ønsker å kjøpe smørefrie ski
  • Halv pris eller mindre er ok pris for et par pent brukte langrennski

Lengde langrennski:

Skøyting

Kroppshøyde - 20 cm

Foto: Shutterstock
SKIFORENINGENS LANGRENNSEKSPERT: Lars Amund Toftegaard. Foto: Skiforeningen.
PRODUKTDIREKTØR FINN TORGET: Christopher Ringvold. Foto: Caroline Roka.