Gjesteopptreden ga NM-gull til Anders Pedersen

Den OL-aktuelle seileren Anders Pedersen stilte i helgen til start i NM i båtklassen J/70 sammen med tre andre seilere. Det resulterte i gull. Vanligvis seiler han alene i Finnjollen sin.
NM-GULL: Anders Pedersen, som vanligvis seiler alene, deltok i NM i J/70 der han tok gull sammen med tre lagkamerater. [Foto: Morten Jensen]

Anders Pedersen fra Drøbak, som nylig kvalifiserte Norge for en OL-plass i Finnjolle-seiling i 2020, har de siste ukene hatt en liten pause fra OL-forberedelsene. Og pausen har han blant annet benyttet til å mønstre på som rormann sammen med Pål Tønnesson (Moss), Øystein Misje (Drøbak) og Thomas Nilsson (Oslo) i norgesmesterskapet i J/70 – som samme båttype som benyttes i seilsportsligaen.

Gjesteopptredenen resulterte i NM-gull.

Profiterte på internasjonal erfaring

– Tatt i betraktning at vi ikke rakk å få trent så mye sammen før start, er vi veldig godt fornøyde med seieren. Det deltok hele 33 båter, så vi profiterte kanskje på at jeg er vant til å seile med mange båter på startlinjen i Finnjolle. For det var nok ikke så mange av de andre vant til, sier Anders Pedersen.

Han syntes det var morsomt å seile kjølbåten J/70 til en avveksling fra Finnjollen.

– Det er jo litt annerledes å seile sammen med flere enn bare å være alene, som jeg vanligvis er i Finnjollen. Men seiling er seiling, og man lærer jo noe hele tiden. Så dette var både morsomt og nyttig, sier Anders Pedersen.

Neste store: Prøve-OL i Japan

Nå fortsetter han ferien noen uker til, men ferietid betyr mer enda seiling for Anders Pedersen. I den kommende uken skal han være coach under junior-verdensmesterskapet i båtklassen 49er, som starter i Risør om få dager. Der skal han hjelpe et norsk jentelag i deres første, store regatta i OL-klassen 49er FX.

Deretter setter Anders Pedersen kurs for Japan der han skal trene i noen uker før prøve-OL begynner i Enoshima i midten av august. Deretter venteer en verdenscup-regatta samme sted.

Gode seilere fra Drøbak

Drøbaksund Seilforening har i de senere årene fostret en rekke gode seilere:

• Hermann Tomasgaard er landets beste Laser-seiler og starter 4. juli i VM i Japan som en av favorittene.
  • Hermanns lillebror, Uffe Tomasgaard, deltok nylig i den store, internasjonale regattaen Kieler Woche, der han ble Norges beste i Laser Standard i konkurranse med 59 andre seilere.
  • Anders Pedersen representerte Norge under OL i Rio de Janeiro i 2016, og har kvalifisert Norge for en plass i Finnjolle-klassen også i OL i Japan i 2020.

Anders Pedersen • e-post: anderpede@gmail.com • tlf. 971 10 709

ALENE: Vanligvis seiler Anders Pedersen alene i Finnjolle. [Foto: Morten Jensen]