Den Norske Opera & Ballett

Gjensyn med braksuksess

Del

«Når forestillingen slutter, ønsker man at den skal begynne på nytt», skrev Frankfurter Allgemeine Zeitung da Stefan Herheims versjon av La Cenerentola hadde premiere i 2017. Torsdag 16. mai er braksuksessen tilbake – med Nasjonaloperaens egen solist, Tone Kummervold, i den krevende rollen som Askepott.

Tone Kummervold som Askepott og Taylor Stayton som Don Ramiro. Foto: Erik Berg
Tone Kummervold som Askepott og Taylor Stayton som Don Ramiro. Foto: Erik Berg

– Jeg er stolt av å kunne presentere en av Norges flotteste sangere, Tone Kummervold, i tittelrollen som Askepott, sier operasjef Annilese Miskimmon.

Historien om tjenestejenta som på magisk vis ble prinsesse, finnes i mange varianter. I Stefan Herheims versjonen av Askepott dukker komponisten Gioachino Rossini selv opp på scenen, og viser oss hvordan den egentlige magien finnes i den menneskelige sangstemmen. 

Rossini skrev La Cenerentola ett år etter den store suksessen Barberen i Sevilla i 1817, da han var 25 år gammel og på toppen av sin karriere. Her er det ingen glassko som blir liggende igjen på festen, eller en gresskarvogn som henter Askepott, men like fullt en lek med makt og lyst. Den fulle tittelen er La Cenerentola, ossia La bontà in trionfo (Askepott, eller godhetens triumf). Den som triumferer til slutt, er likevel Rossini selv. Han går inn i rollen som Askepotts stefar, Don Magnifico. Ved å regissere spillet, og gjenopplive sin egen musikk, er det den døde komponisten som oppstår av asken.

Siden suksessen med Julius Cæsar på Youngstorget i 2005 har Stefan Herheims operaproduksjoner vakt oppsikt ved Den Norske Opera & Ballett. Hans versjoner av La bohèmeLuluTannhäuser og Salome  engasjerte og underholdt publikum i et spill mellom referanser og refleksjon på den ene siden, og en lek med musikkens bevegelser på den andreLa Cenerentola høstet strålende kritikker etter premieren for to år siden:«Jeg blir rørt og berørt og får bare lyst til å komme tilbake hver kveld», skrev Morgenbladet, mens VG ga terningkast 6 og konstaterte: «Resultatet er utsøkt. Dra til Operaen, den som kan.» 

Ved siden av Tone Kummervold i rollen som Askepott, gjør Edward Nelson rollen som Dandini, mens Vera Talerko er Clorinda og Astrid Norstad Tisbe. Taylor Stayton gjør rollen som Don Ramiro, Michael Sumuel er Alidoro og Miklós Sebastyén Rossini/Don Magnifico. Medvirkende er også Operakoret og Operaorkestret under musikalsk ledelse av Leo Hussain.

Nøkkelord

Kontakter

For pressebilletter, intervjuer og mer informasjon, kontakt:
Kommunikasjonsrådgiver, Camilla Yndestad
Tlf: 95751006
E-post: cy@operaen.no

Bilder

Tone Kummervold som Askepott og Taylor Stayton som Don Ramiro. Foto: Erik Berg
Tone Kummervold som Askepott og Taylor Stayton som Don Ramiro. Foto: Erik Berg
Last ned bilde

Lenker

Om Den Norske Opera & Ballett

Den Norske Opera & Ballett
Den Norske Opera & Ballett
Kirsten Flagstads pl. 1
0150 Oslo

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.

Følg saker fra Den Norske Opera & Ballett

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Opera & Ballett på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Den Norske Opera & Ballett

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom