Gjensidige akselererer digitaliseringen og forlenger samarbeidet med EVRY

Gjensidige Forsikring ASA har besluttet å forlenge samarbeidet med EVRY som selskapets fremtidige teknologipartner. På bakgrunn av dette har Gjensidige inngått en intensjonsavtale med EVRY som leverandør av nye digitale tjenester, herunder private og offentlige skytjenester.

Løsningen omfatter en ny teknologisk plattform med høy grad av automatisering og selvbetjening som gjør at Gjensidige kan forsterke innovasjonstakten og raskere levere nye og bedre tjenester til sine kunder og ansatte. Avtalen omfatter hele Gjensidige konsernet med om lag 4.800 brukere i Norden og Baltikum, og har en verdi på NOK 470 millioner over 5 år med opsjoner på ytterligere 2 år.

EVRY ble valgt etter en samlet vurdering av teknologisk løsning som legger til rette for akselerert tempo på innovasjon, høy grad av sikkerhet i kombinasjon med fleksibilitet og skalerbarhet. Gjensidige har gjennomført en grundig evaluering hvor EVRY tilslutt ble valgt i sterk internasjonal konkurranse.

«En sikker og skalerbar IT plattform er en forutsetning for at vi skal nå våre strategiske mål. Vi trenger en samarbeidspartner som tilrettelegger og bidrar til at vi raskt kan komme ut til markedet med nye, fremtidsrettede produkter. Avtalen med EVRY gir oss en plattform for innovasjon som også har innebygget svært gode sikkerhetsløsninger», sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige. Han understreker at dette også innebærer betydelige kostnadsgevinster for selskapet. «Derfor er avtalen svært viktig for Gjensidige», sier Helge.

Den valgte løsningen er basert på verdensledende skyteknologi og skal leveres fra EVRYs topp-modere datasenter på Fet, noe som gir Gjensidige økt konkurransekraft, fleksibilitet og mulighet til å akselerere den digitale transformasjonen samtidig som høye sikkerhetskrav ivaretas.

«Vi er glade for at Gjensidige har vist oss fornyet tillit og forlenget samarbeidet med EVRY. Gjensidige har en sterk posisjon i det norske samfunnet med solide tjenester som følger oss hele livet. Med denne avtalen ligger veien åpen for Gjensidige hva gjelder å realisere nye, innovative og digitale tjenester», sier konsernsjef Björn Ivroth i EVRY.

Intensjonsavtalen er inngått med forbehold om Finanstilsynets behandling etter finanslovens § 4c.

EVRY er et ledende nordisk IT-tjeneste og programvareselskap med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2017 en omsetning på NOK 12,6 milliarder og 8 500 ansatte i 9 land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo og selskapets aksjer er notert på Oslo Børs. www.evry.com.

EVRY øker pasientsikkerheten med leveranse av kurveløsning for halve Norges befolkning7.5.2018 08:00Pressemelding

EVRY inngår ny avtale med Helse Sør-Øst om leveranse av elektronisk kurve, MetaVision Suite fra iMDsoft, som implementeres av EVRY. Avtalen har en verdi på 338 millioner kroner med en varighet på 5 år. Den kliniske IT løsningen vil kunne erstatte mange papirbaserte arbeidsprosesser. Dette øker pasientsikkerheten, åpner for nye arbeidsformer og bedre service til pasientene.