Gjenåpner E6 over Bergshøgda

Natt til torsdag blir det slutt på omkjøringen over Bergshøgda. E6-trafikken skal nå ledes gjennom skjæringa som tidligere, og det blir slutt på samtrafikken med Furnesvegen. Samtidig starter arbeidet med å fjerne den midlertidige omkjøringsveien som har gått over jordet nord for Bergshøgda.
Bilde fra nye Berg bru med utsikt nordover mot skjæringa i Bergshøgda. (Foto: Nye Veier)

Det har passert omtrent 27000 kjøretøy pr. døgn over Bergshøgda.

- Det blir merkbart bedre for alle trafikanter nå som det blir slutt på samtrafikken mellom E6 og fylkesvei 84 over Bergshøgda, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Totalentreprenøren har sprengt ut ca. 110 000 kubikk med fast fjell og gravd ut 65 000 kubikk med morenemasser.

- Fjellmassene brukes lokalt til bygging av nye E6, blant annet ved Tjernli, mens morenemassene er brukt i vollen mellom Bergshøgda og Tjernli. I tillegg er det kjørt ut ca. 42 000 tonn svartskifer til godkjent deponi, sier Moshagen.

Totalentreprenøren har fått gjort omfattende arbeider i omkjøringsperioden.

- Nå er mye av grovarbeidet utført i den 20 meter høye skjæringa. Likevel gjenstår det en del arbeider både gjennom skjæringa og i selve krysset. Anleggsarbeidene fortsetter nå med E6-trafikken gjennom skjæringa, sier Moshagen.

Nye Berg bru, som går over E6 i krysset på Bergshøgda, åpner like før jul.

- Berg bru er snart ferdigstilt. Brua er bygd som en trespenns platebru i betong. Med en lengde på 55 meter er dette den største konstruksjonen i det nye krysset på Bergshøgda, sier Moshagen.

Tidligere denne uka ble lokalveien i Langbakken i Furnes og Verven kulvert i Brumunddal gjenåpnet for trafikk. Samtidig kan Nye Veier fortelle at Helleberget kulvert på Kongsvegen og Mjøsvegen kulvert ved Tjernli stenges ganske snart.

E6-strekningen over Bergshøgda skal stå ferdig sommeren 2020.

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier E6 Innlandet. (Foto: Nye Veier)
Bergshøgda retning sør med nye Berg bru
Bergshøgda retning sør

Kjøita 6

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg pressemeldinger fra Nye Veier

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nye Veier