Gjenåpner E6 over Bergshøgda

Natt til torsdag blir det slutt på omkjøringen over Bergshøgda. E6-trafikken skal nå ledes gjennom skjæringa som tidligere, og det blir slutt på samtrafikken med Furnesvegen. Samtidig starter arbeidet med å fjerne den midlertidige omkjøringsveien som har gått over jordet nord for Bergshøgda.

Bilde fra nye Berg bru med utsikt nordover mot skjæringa i Bergshøgda. (Foto: Nye Veier)

Det har passert omtrent 27000 kjøretøy pr. døgn over Bergshøgda.

- Det blir merkbart bedre for alle trafikanter nå som det blir slutt på samtrafikken mellom E6 og fylkesvei 84 over Bergshøgda, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Totalentreprenøren har sprengt ut ca. 110 000 kubikk med fast fjell og gravd ut 65 000 kubikk med morenemasser.

- Fjellmassene brukes lokalt til bygging av nye E6, blant annet ved Tjernli, mens morenemassene er brukt i vollen mellom Bergshøgda og Tjernli. I tillegg er det kjørt ut ca. 42 000 tonn svartskifer til godkjent deponi, sier Moshagen.

Totalentreprenøren har fått gjort omfattende arbeider i omkjøringsperioden.

- Nå er mye av grovarbeidet utført i den 20 meter høye skjæringa. Likevel gjenstår det en del arbeider både gjennom skjæringa og i selve krysset. Anleggsarbeidene fortsetter nå med E6-trafikken gjennom skjæringa, sier Moshagen.

Nye Berg bru, som går over E6 i krysset på Bergshøgda, åpner like før jul.

- Berg bru er snart ferdigstilt. Brua er bygd som en trespenns platebru i betong. Med en lengde på 55 meter er dette den største konstruksjonen i det nye krysset på Bergshøgda, sier Moshagen.

Tidligere denne uka ble lokalveien i Langbakken i Furnes og Verven kulvert i Brumunddal gjenåpnet for trafikk. Samtidig kan Nye Veier fortelle at Helleberget kulvert på Kongsvegen og Mjøsvegen kulvert ved Tjernli stenges ganske snart.

E6-strekningen over Bergshøgda skal stå ferdig sommeren 2020.

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier E6 Innlandet. (Foto: Nye Veier)
Bergshøgda retning sør med nye Berg bru
Bergshøgda retning sør