Business Wire

Gira tilbakekaller stikkontakter med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring")

Del

Med hensyn til forbrukervernet tilbakekaller Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (Gira), en av de internasjonalt ledende totalleverandører av elektroinstallasjonsteknikk og bygningssystemteknikk, for sikkerhets skyld en del av stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring"). Interne tester har påvist at dekselet på stikkontakter med økt berøringsbeskyttelse som har blitt solgt av Gira gjennom forskjellige elektrogrossister i tidsrommet mellom 09.12.2014 og 26.01.2016, kan ha mangler. For de gjeldende stikkontaktene kan det i enkelttilfeller forekomme at den mekaniske innretningen i stikkontaktdekselet - den såkalte "shutteren" - ikke lukker seg på egen hånd som planlagt. Ved en ufagmessig håndtering av stikkontakten, for eksempel hvis ledende materialer føres inn, kan dette innebære at det fører til elektrisk støt med alvorlige, eventuelt livstruende skader, slik tilfellet er ved enhver stikkontakt uten økt berøringsbeskyttelse. For å redusere en eventuell risiko bør foreldre og voksne sørge for at utsatte personer, og da særlig barn, skal holde seg unna stikkontaktene og ikke kunne føre ledende materialer inn i stikkontaktene i husholdningen eller elektrisk utstyr.

Sikkerhet har øverste prioritet

Til nå har det ikke forekommet noen skadetilfeller med disse stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring"), som selges av Gira til en rekke land hvert år i et antall på flere millioner og uten klager. Da sikkerheten for alle produkter står i høysetet hos Gira, har den tradisjonsrike bedriften med sete i Radevormwald handlet uten å nøle og i nøye avstemning med kontrollerende myndighet bestemt seg for en åpen tilbakekalling av alle berørte stikkontakter med deksel. Som et ledd i denne tilbakekallingsaksjonen blir nå alle de tiltak som er avtalt med myndighetene, skritt for skritt konsekvent gjennomført for å samle inn de berørte produktene som allerede er levert ut til elektrogrossister, elektrofagbedrifter og forbrukere, og dermed eliminere den potensielle farekilden. I den anledning henvender Gira seg til offentligheten med plakater ved utsalgssteder og informasjon på internett.

Gratis bytte gjennom fagbedrifter

Kunden må henvende seg til sin elektrofagbedrift dersom vedkommende har kjøpt gjeldende produkt i tilsvarende tidsrom og/eller et slikt er installert hos vedkommende. Elektrofagbedrifter kan informere kunden om hvorvidt deres stikkontaktdeksel eventuelt er berørt av dette. Hvis potensielt berørte stikkontaktdeksler er montert hos kunden gjennomfører elektrofagbedriften en funksjonstest på stedet. Dersom det fastslås at stikkontaktdeksler påviser feilbildet bytter elektrofagbedriften disse gratis ut mot nye deksler med en fullt funksjonsdyktig økt berøringsbeskyttelse. Et bytte av stikkontaktdeksel går raskt og problemfritt, men kan bare foretas av en elektrofagbedrift. Gira gjør uttrykkelig oppmerksom på at kunden ikke under noen omstendighet må forsøke å bytte ut dekslene på stikkontaktene selv.

Gratis Hotline

For omgående å svare på spørsmål fra kunder og elektrofagbedrifter har Gira opprettet en gratis Hotline

For kunder og elektrofagbedrifter: 0047 667 757 50

Kunder kan her få nyttig informasjon. Fagbedrifter erfarer bl.a. hvilke produkter som er berørt, og hvordan de kan bytte ut dekslene korrekt.

Ytterligere informasjon finnes på www.recall.gira.com/no.

Det er bare en begrenset andel av stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring") som er berørt

Gira ønsker å fremheve at det ikke er selve stikkontakten, men bare "shutteren" i dekselet, som er berørt. Dette innebærer følgende: Strømtilførselen på stikkontaktene er ikke negativt påvirket. Stikkontaktene selv er fullstendig funksjonsdyktige og sørger ved fagmessig bruk en standard berøringsbeskyttelse som hos enhver vanlig stikkontakt. De kan således brukes videre. Det er bare den økte berøringsbeskyttelsen ("barnesikringen") som muligens ikke fungerer.

***

Om Gira

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.com) hører til blant de internasjonalt ledende totalleverandørene av intelligente systemløsninger for en elektroteknisk og nettverkstilkoblet digital bygningsstyring. Med sine tallrike oppfinnelser preger og påvirker familiebedriften som ble grunnlagt i 1905 og har sitt hovedsete i Radewormwald, nå siden 111 år elektroinstallasjonens og den intelligente bygningsstyringens verden. Den fremtidsrettede utviklingen mot intelligent nettverkstilkoblet "Smart Home", og mot digitalisering av bygninger, har Gira gitt vesentlige impulser allerede fra starten av med de mange innovasjonene som f.eks. Gira HomeServer. Gira-produkter og -løsninger står for tysk ingeniørkunst, for kvalitet "Made in Germany", for bærekraft med hensyn til produksjon og bruk, for perfeksjon i form og funksjon – men fremfor alt for at de gjør livet litt enklere, mer komfortabelt og sikrere for mennesker. Det er ikke uten grunn at brytere, styringssystemer, kommunikasjonssystemer, multimedia- og sikkerhetssystemer fra Gira brukes i mer enn 40 land, eksempelvis i Berlin Hauptbahnhof, i Kievs Olympiastadion, og i Banyan Tree Hotel i Shanghai. Takket være den omfattende know-how-en innenfor kunststoffteknikk er Gira i dag i tillegg en etterspurt produsent av komplekse systemprodukter av kunststoff for medisinteknikk- og farmaindustrien over hele verden. Med over 1200 medarbeidere er teknologibedriften en av de største arbeidsgiverne i Bergisches Land i Tyskland.

Mer om bedriften og intelligent bygningsteknikk fra Gira finner du også under:

www.gira.com

Contact information

Ytterligere informasjon:
Gira bedriftskommunikasjon
Jan Böttcher
Leder, bedriftskommunikasjon
Tlf.: +49 2195 602 588
Jan.Boettcher@gira.de

Om Business Wire

Business Wire
Business Wire
24 Martin Lane
EC4R 0DR London

+44 20 7626 1982http://www.businesswire.co.uk

Business Wire, a Berkshire Hathaway company, is the global leader in multiplatform press release distribution.

Følg saker fra Business Wire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Business Wire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Business Wire

WilsonHCG Unveils Fourth Annual Fortune 500 Top 100 Employment Brands Report17.1.2018 14:00Pressemelding

WilsonHCG, global leader and premium provider of innovative talent solutions, has revealed its 2018 Fortune 500 Top 100 Employment Brands report – the company’s fourth annual objective research, evaluation and ranking of how well Fortune 500 organizations brand themselves as an “employer of choice”. New to the 2018 report, WilsonHCG also analyzed the top 25 Global Fortune 500 employment brands. Based on six key employment branding categories and tens of thousands of data points, Johnson & Johnson earned the top overall ranking for the second year in a row (third consecutive top-10 performance). Intel earned the No. 2 overall spot, with three companies – IBM, Procter & Gamble and Lockheed Martin – tying for third overall. Rounding out the top 10 are General Motors, JPMorgan Chase, Dow, Cummins, and ADP (each tied for No. 6 overall). “We’re in the midst of the most competitive hiring environment of our time, as today’s talent has full transparency into what they're worth – and what compe

Mavenir Announces Virtualized Media Breakout Controller, Bringing 5G Edge Architectures to Legacy Networks17.1.2018 14:00Pressemelding

Mavenir, focused on transforming mobile network economics for Communications Service Providers, today announced its virtualized Media Breakout Controller (vMBC), a single white box routing platform that enables carriers to host virtual Routing, Firewall, and User plane data offload. Today’s networks, whether 3G, 4G or 5G, are under pressure to provide increased bandwidth in support of LTE and its frequency combinations, and reduce latency for network interaction, resulting in a continual need to increase capacity for traffic transported through the core of the network. Multi-Access Edge Computing standardization (MEC) is trying to resolve some of these issues by placing compute functionality at the edge but it is still mostly controlled from the core, based on conventional centralized architectures. The ability to scale network functionality using virtual elements and COTS HW platforms allows network functionality to be deployed at any location. Mavenir’s innovative solution offers the

Greece’s Largest Lender Piraeus Bank to Fully Eliminate ELA in 201817.1.2018 13:42Pressemelding

Greece’s Piraeus Bank ends 2017 with NPL stock below EU20b vs EU20.1b target, according to a Bloomberg report. For 2018, the Bank projects a credit growth rate of 1% for the Greek banking sector, with the granting of new loans mainly to corporates and SMEs. This will be the first loan growth since the onset of the crisis. Loan growth is expected to come mainly from corporate and SME lending. In 2017 Piraeus, which holds a dominant position in the SMEs market (80% of the SMEs market having a banking relationship with Piraeus Bank), generated close to €2.8bn new loans, ahead of its budget, targeting to be close to €5bn by 2020. Loans to deposit ratio converging towards 100%, signaling the readiness of the Bank to satisfy stronger loan demand coming. The Bank has reduced its ELA reliance significantly to €5.5bn level at the end of 2017 from €12bn at the beginning of the year, currently below €4.5bn. “We have delivered a significant reduction in euro-system funding. This is strongly in lin

SailPoint Closes out an Award-Winning Year in 201717.1.2018 13:00Pressemelding

SailPoint Technologies Holdings, Inc. (NYSE: SAIL), the leader in enterprise identity management, closed out an award-winning year in 2017, receiving industry recognition spanning technology innovation, business performance and company culture. “Last year was a phenomenal one for SailPoint on many fronts. Our goal as a company has always been to focus on delivering innovative solutions to address our customers’ identity needs, so to see that innovation highlighted by industry analysts is great validation for us,” said Mark McClain, CEO and Co-founder of SailPoint. “Likewise, our people are invaluable to us as they truly drive our company’s innovation and exemplify our core values daily, so to have them provide such positive feedback is an incredible recognition for all of us as team.” Key award wins and industry accolades achieved to close out 2017 include: SailPoint was named one of the fastest growing technology companies on Deloitte’s 2017 Technology Fast 500™ for the fifth consecut

YuppTV White Labelled OTT Platform Equips Aastha Group’s TV Channels Foray in Digital World17.1.2018 12:30Pressemelding

Global leader for South-Asian content, YuppTV powers Aastha Group’s TV Channels (Aastha, Aastha Bhajan, Vedic & Arihant) voyage into the world of OTT. Aastha, the pioneer spiritual and cultural brand will be utilising YuppTV’s white-labelled video platform to be present across the digital world of web, mobile, and connected TVs. Aastha mobile app was launched today by Param Pujya Swami Ramdev Ji Maharaj and Shraddhey Shree Acharya Bal Krishan Ji. On this occasion, Swami Ji stated that it's the beginning of a new era in the journey of Aastha the leading Indian Channel on spirituality and natural wellness through Yoga and Ayurveda. “Aastha” App would bring people across the world closer to Indian spirituality and meditation. Now, one can watch their favourite programs of previous nine days on “Aastha” Mobile App. anytime anywhere, as per their convenience. Extending the words of Swami Ramdev Ji, Shraddhey Balkrishan Ji said that the “Aastha” Mobile app would play a huge role in connectin

Nasdaq Will Use Rimini Street for Support of Some of Its Internal Corporate Systems17.1.2018 12:00Pressemelding

Rimini Street, Inc. (Nasdaq: RMNI), a global provider of enterprise software products and services, and the leading third-party support provider for Oracle and SAP software products, today announced that Nasdaq will use Rimini Street for support of its human resource management system. This press release features multimedia. View the full release here: http://www.businesswire.com/news/home/20180117005048/en/ Nasdaq will use Rimini Street for Support of Some of its Internal Corporate Systems (Photo: Business Wire) As with all Rimini Street clients, Nasdaq has an assigned dedicated Primary Support Engineer (PSE) as its main point of contact for all support cases. Rimini Street PSE’s have an average of 15 years’ experience in their respective applications, and all clients receive industry-leading 24x7x365 service level commitments. “We are pleased to welcome Nasdaq to the fast-growing Rimini Street family of clients,” said Seth A. Ravin, Rimini Street CEO. “We have been disrupting the ent

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom