Gira tilbakekaller stikkontakter med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring")

Med hensyn til forbrukervernet tilbakekaller Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (Gira), en av de internasjonalt ledende totalleverandører av elektroinstallasjonsteknikk og bygningssystemteknikk, for sikkerhets skyld en del av stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring"). Interne tester har påvist at dekselet på stikkontakter med økt berøringsbeskyttelse som har blitt solgt av Gira gjennom forskjellige elektrogrossister i tidsrommet mellom 09.12.2014 og 26.01.2016, kan ha mangler. For de gjeldende stikkontaktene kan det i enkelttilfeller forekomme at den mekaniske innretningen i stikkontaktdekselet - den såkalte "shutteren" - ikke lukker seg på egen hånd som planlagt. Ved en ufagmessig håndtering av stikkontakten, for eksempel hvis ledende materialer føres inn, kan dette innebære at det fører til elektrisk støt med alvorlige, eventuelt livstruende skader, slik tilfellet er ved enhver stikkontakt uten økt berøringsbeskyttelse. For å redusere en eventuell risiko bør foreldre og voksne sørge for at utsatte personer, og da særlig barn, skal holde seg unna stikkontaktene og ikke kunne føre ledende materialer inn i stikkontaktene i husholdningen eller elektrisk utstyr.

Sikkerhet har øverste prioritet

Til nå har det ikke forekommet noen skadetilfeller med disse stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring"), som selges av Gira til en rekke land hvert år i et antall på flere millioner og uten klager. Da sikkerheten for alle produkter står i høysetet hos Gira, har den tradisjonsrike bedriften med sete i Radevormwald handlet uten å nøle og i nøye avstemning med kontrollerende myndighet bestemt seg for en åpen tilbakekalling av alle berørte stikkontakter med deksel. Som et ledd i denne tilbakekallingsaksjonen blir nå alle de tiltak som er avtalt med myndighetene, skritt for skritt konsekvent gjennomført for å samle inn de berørte produktene som allerede er levert ut til elektrogrossister, elektrofagbedrifter og forbrukere, og dermed eliminere den potensielle farekilden. I den anledning henvender Gira seg til offentligheten med plakater ved utsalgssteder og informasjon på internett.

Gratis bytte gjennom fagbedrifter

Kunden må henvende seg til sin elektrofagbedrift dersom vedkommende har kjøpt gjeldende produkt i tilsvarende tidsrom og/eller et slikt er installert hos vedkommende. Elektrofagbedrifter kan informere kunden om hvorvidt deres stikkontaktdeksel eventuelt er berørt av dette. Hvis potensielt berørte stikkontaktdeksler er montert hos kunden gjennomfører elektrofagbedriften en funksjonstest på stedet. Dersom det fastslås at stikkontaktdeksler påviser feilbildet bytter elektrofagbedriften disse gratis ut mot nye deksler med en fullt funksjonsdyktig økt berøringsbeskyttelse. Et bytte av stikkontaktdeksel går raskt og problemfritt, men kan bare foretas av en elektrofagbedrift. Gira gjør uttrykkelig oppmerksom på at kunden ikke under noen omstendighet må forsøke å bytte ut dekslene på stikkontaktene selv.

Gratis Hotline

For omgående å svare på spørsmål fra kunder og elektrofagbedrifter har Gira opprettet en gratis Hotline

For kunder og elektrofagbedrifter: 0047 667 757 50

Kunder kan her få nyttig informasjon. Fagbedrifter erfarer bl.a. hvilke produkter som er berørt, og hvordan de kan bytte ut dekslene korrekt.

Ytterligere informasjon finnes på www.recall.gira.com/no.

Det er bare en begrenset andel av stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring") som er berørt

Gira ønsker å fremheve at det ikke er selve stikkontakten, men bare "shutteren" i dekselet, som er berørt. Dette innebærer følgende: Strømtilførselen på stikkontaktene er ikke negativt påvirket. Stikkontaktene selv er fullstendig funksjonsdyktige og sørger ved fagmessig bruk en standard berøringsbeskyttelse som hos enhver vanlig stikkontakt. De kan således brukes videre. Det er bare den økte berøringsbeskyttelsen ("barnesikringen") som muligens ikke fungerer.

Om Gira

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.com) hører til blant de internasjonalt ledende totalleverandørene av intelligente systemløsninger for en elektroteknisk og nettverkstilkoblet digital bygningsstyring. Med sine tallrike oppfinnelser preger og påvirker familiebedriften som ble grunnlagt i 1905 og har sitt hovedsete i Radewormwald, nå siden 111 år elektroinstallasjonens og den intelligente bygningsstyringens verden. Den fremtidsrettede utviklingen mot intelligent nettverkstilkoblet "Smart Home", og mot digitalisering av bygninger, har Gira gitt vesentlige impulser allerede fra starten av med de mange innovasjonene som f.eks. Gira HomeServer. Gira-produkter og -løsninger står for tysk ingeniørkunst, for kvalitet "Made in Germany", for bærekraft med hensyn til produksjon og bruk, for perfeksjon i form og funksjon – men fremfor alt for at de gjør livet litt enklere, mer komfortabelt og sikrere for mennesker. Det er ikke uten grunn at brytere, styringssystemer, kommunikasjonssystemer, multimedia- og sikkerhetssystemer fra Gira brukes i mer enn 40 land, eksempelvis i Berlin Hauptbahnhof, i Kievs Olympiastadion, og i Banyan Tree Hotel i Shanghai. Takket være den omfattende know-how-en innenfor kunststoffteknikk er Gira i dag i tillegg en etterspurt produsent av komplekse systemprodukter av kunststoff for medisinteknikk- og farmaindustrien over hele verden. Med over 1200 medarbeidere er teknologibedriften en av de største arbeidsgiverne i Bergisches Land i Tyskland.

Mer om bedriften og intelligent bygningsteknikk fra Gira finner du også under:

www.gira.com

Ytterligere informasjon:
Gira bedriftskommunikasjon
Jan Böttcher
Leder, bedriftskommunikasjon
Tlf.: +49 2195 602 588
Jan.Boettcher@gira.de

Rimini Street Expands Investment and Operations in Europe18.10.2017 22:00Pressemelding

Rimini Street, Inc., (Nasdaq: RMNI), a global provider of enterprise software products and services, and the leading third-party support provider for Oracle and SAP software products, today announced the appointment of industry leader Marc Chesover as general manager of Europe, the Middle East and Africa (EMEA). The Company also announced the launch of its French subsidiary, hiring of new staff and opening of its new office in Paris, France. This press release features multimedia. View the full release here: http://www.businesswire.com/news/home/20171018006654/en/ Rimini Street Expands Investment and Operations in Europe (Photo: Business Wire) Enterprise Software Veteran Leads EMEA Operations Rimini Street’s new general manager, Marc Chesover, will lead the Company’s sales and service delivery operations across EMEA, and the next p

Kite, a Gilead Company, (Nasdaq: GILD) today announced that the U.S. Food and Drug Administration (FDA) has granted regular approval to Yescarta™ (axicabtagene ciloleucel), the first chimeric antigen receptor T cell (CAR T) therapy for the treatment of adult patients with relapsed or refractory large B-cell lymphoma after two or more lines of systemic therapy, including diffuse large B-cell lymphoma (DLBCL) not otherwise specified, primary mediastinal large B-cell lymphoma (PMBCL), high-grade B-cell lymphoma, and DLBCL arising from follicular lymphoma (transformed follicular lymphoma, or TFL). Yescarta is not indicated for the treatment of patients with primary central nervous system lymphoma. This press release features multimedia. View the full release here: http://www.businesswire.com/news/home/20171018006639/en/ CAR T therapy is a breakthrough in hematologic cancer treatment in which

IFF Launches Re-Imagine…™ Programs to Tap Unmet Consumer Opportunities, Speed Innovation18.10.2017 20:15Pressemelding