Gira tilbakekaller stikkontakter med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring")

Med hensyn til forbrukervernet tilbakekaller Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (Gira), en av de internasjonalt ledende totalleverandører av elektroinstallasjonsteknikk og bygningssystemteknikk, for sikkerhets skyld en del av stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring"). Interne tester har påvist at dekselet på stikkontakter med økt berøringsbeskyttelse som har blitt solgt av Gira gjennom forskjellige elektrogrossister i tidsrommet mellom 09.12.2014 og 26.01.2016, kan ha mangler. For de gjeldende stikkontaktene kan det i enkelttilfeller forekomme at den mekaniske innretningen i stikkontaktdekselet - den såkalte "shutteren" - ikke lukker seg på egen hånd som planlagt. Ved en ufagmessig håndtering av stikkontakten, for eksempel hvis ledende materialer føres inn, kan dette innebære at det fører til elektrisk støt med alvorlige, eventuelt livstruende skader, slik tilfellet er ved enhver stikkontakt uten økt berøringsbeskyttelse. For å redusere en eventuell risiko bør foreldre og voksne sørge for at utsatte personer, og da særlig barn, skal holde seg unna stikkontaktene og ikke kunne føre ledende materialer inn i stikkontaktene i husholdningen eller elektrisk utstyr.

Sikkerhet har øverste prioritet

Til nå har det ikke forekommet noen skadetilfeller med disse stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring"), som selges av Gira til en rekke land hvert år i et antall på flere millioner og uten klager. Da sikkerheten for alle produkter står i høysetet hos Gira, har den tradisjonsrike bedriften med sete i Radevormwald handlet uten å nøle og i nøye avstemning med kontrollerende myndighet bestemt seg for en åpen tilbakekalling av alle berørte stikkontakter med deksel. Som et ledd i denne tilbakekallingsaksjonen blir nå alle de tiltak som er avtalt med myndighetene, skritt for skritt konsekvent gjennomført for å samle inn de berørte produktene som allerede er levert ut til elektrogrossister, elektrofagbedrifter og forbrukere, og dermed eliminere den potensielle farekilden. I den anledning henvender Gira seg til offentligheten med plakater ved utsalgssteder og informasjon på internett.

Gratis bytte gjennom fagbedrifter

Kunden må henvende seg til sin elektrofagbedrift dersom vedkommende har kjøpt gjeldende produkt i tilsvarende tidsrom og/eller et slikt er installert hos vedkommende. Elektrofagbedrifter kan informere kunden om hvorvidt deres stikkontaktdeksel eventuelt er berørt av dette. Hvis potensielt berørte stikkontaktdeksler er montert hos kunden gjennomfører elektrofagbedriften en funksjonstest på stedet. Dersom det fastslås at stikkontaktdeksler påviser feilbildet bytter elektrofagbedriften disse gratis ut mot nye deksler med en fullt funksjonsdyktig økt berøringsbeskyttelse. Et bytte av stikkontaktdeksel går raskt og problemfritt, men kan bare foretas av en elektrofagbedrift. Gira gjør uttrykkelig oppmerksom på at kunden ikke under noen omstendighet må forsøke å bytte ut dekslene på stikkontaktene selv.

Gratis Hotline

For omgående å svare på spørsmål fra kunder og elektrofagbedrifter har Gira opprettet en gratis Hotline

For kunder og elektrofagbedrifter: 0047 667 757 50

Kunder kan her få nyttig informasjon. Fagbedrifter erfarer bl.a. hvilke produkter som er berørt, og hvordan de kan bytte ut dekslene korrekt.

Ytterligere informasjon finnes på www.recall.gira.com/no.

Det er bare en begrenset andel av stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring") som er berørt

Gira ønsker å fremheve at det ikke er selve stikkontakten, men bare "shutteren" i dekselet, som er berørt. Dette innebærer følgende: Strømtilførselen på stikkontaktene er ikke negativt påvirket. Stikkontaktene selv er fullstendig funksjonsdyktige og sørger ved fagmessig bruk en standard berøringsbeskyttelse som hos enhver vanlig stikkontakt. De kan således brukes videre. Det er bare den økte berøringsbeskyttelsen ("barnesikringen") som muligens ikke fungerer.

Om Gira

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.com) hører til blant de internasjonalt ledende totalleverandørene av intelligente systemløsninger for en elektroteknisk og nettverkstilkoblet digital bygningsstyring. Med sine tallrike oppfinnelser preger og påvirker familiebedriften som ble grunnlagt i 1905 og har sitt hovedsete i Radewormwald, nå siden 111 år elektroinstallasjonens og den intelligente bygningsstyringens verden. Den fremtidsrettede utviklingen mot intelligent nettverkstilkoblet "Smart Home", og mot digitalisering av bygninger, har Gira gitt vesentlige impulser allerede fra starten av med de mange innovasjonene som f.eks. Gira HomeServer. Gira-produkter og -løsninger står for tysk ingeniørkunst, for kvalitet "Made in Germany", for bærekraft med hensyn til produksjon og bruk, for perfeksjon i form og funksjon – men fremfor alt for at de gjør livet litt enklere, mer komfortabelt og sikrere for mennesker. Det er ikke uten grunn at brytere, styringssystemer, kommunikasjonssystemer, multimedia- og sikkerhetssystemer fra Gira brukes i mer enn 40 land, eksempelvis i Berlin Hauptbahnhof, i Kievs Olympiastadion, og i Banyan Tree Hotel i Shanghai. Takket være den omfattende know-how-en innenfor kunststoffteknikk er Gira i dag i tillegg en etterspurt produsent av komplekse systemprodukter av kunststoff for medisinteknikk- og farmaindustrien over hele verden. Med over 1200 medarbeidere er teknologibedriften en av de største arbeidsgiverne i Bergisches Land i Tyskland.

Mer om bedriften og intelligent bygningsteknikk fra Gira finner du også under:

www.gira.com

Ytterligere informasjon:
Gira bedriftskommunikasjon
Jan Böttcher
Leder, bedriftskommunikasjon
Tlf.: +49 2195 602 588
Jan.Boettcher@gira.de

Group Vivendi Africa Deploys Netcracker OSS to Enhance Service Management as it Expands Across the Continent12.12.2017 16:07Pressemelding

Netcracker Technology announced today that its OSS suite was selected and deployed to support the long-term growth strategy of Group Vivendi Africa (GVA). GVA is a newly formed affiliate of the French-based multinational conglomerate Vivendi with the goal to deploy and operate a fiber network across Africa. Netcracker's OSS will be used as a consolidated solution to identify service availability across GVA's operating countries and then fulfill and provision those services to customers. This press release features multimedia. View the full release here: http://www.businesswire.com/news/home/20171212005937/en/ Netcracker's highly productized, out-of-the-box applications enabled the OSS suite to be deployed in seven months, meeting GVA's demand to leverage an integrated service fulfillment and inventory solution that could satisfy its long-term growth expectations, as well as s

Philip Morris International Releases Latest Scientific Update for Smoke-Free Products on Clinical Program12.12.2017 15:23Pressemelding

Philip Morris International Inc. (PMI) (NYSE/Euronext Paris: PM) today released its latest Scientific Update for Smoke-Free Products, a regular publication on its research efforts to develop and assess a range of smoke-free alternatives to cigarettes. The latest issue of the Scientific Update can be found at this link. This press release features multimedia. View the full release here: http://www.businesswire.com/news/home/20171212005891/en/ Philip Morris International Releases Latest Scientific Update for Smoke-Free Products on Clinical Program (Photo: Business Wire) This issue of the Scientific Update provides a closer look at some of the principles and practices on which PMI’s scientific assessment program is built. Director Medical Affairs Dr. Patrick Picavet describes specific examples from PMI’s clinical program that highlight the company’s