Gira tilbakekaller stikkontakter med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring")

13.4.2016 10:50 | Business Wire

Med hensyn til forbrukervernet tilbakekaller Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (Gira), en av de internasjonalt ledende totalleverandører av elektroinstallasjonsteknikk og bygningssystemteknikk, for sikkerhets skyld en del av stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring"). Interne tester har påvist at dekselet på stikkontakter med økt berøringsbeskyttelse som har blitt solgt av Gira gjennom forskjellige elektrogrossister i tidsrommet mellom 09.12.2014 og 26.01.2016, kan ha mangler. For de gjeldende stikkontaktene kan det i enkelttilfeller forekomme at den mekaniske innretningen i stikkontaktdekselet - den såkalte "shutteren" - ikke lukker seg på egen hånd som planlagt. Ved en ufagmessig håndtering av stikkontakten, for eksempel hvis ledende materialer føres inn, kan dette innebære at det fører til elektrisk støt med alvorlige, eventuelt livstruende skader, slik tilfellet er ved enhver stikkontakt uten økt berøringsbeskyttelse. For å redusere en eventuell risiko bør foreldre og voksne sørge for at utsatte personer, og da særlig barn, skal holde seg unna stikkontaktene og ikke kunne føre ledende materialer inn i stikkontaktene i husholdningen eller elektrisk utstyr.

Sikkerhet har øverste prioritet

Til nå har det ikke forekommet noen skadetilfeller med disse stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring"), som selges av Gira til en rekke land hvert år i et antall på flere millioner og uten klager. Da sikkerheten for alle produkter står i høysetet hos Gira, har den tradisjonsrike bedriften med sete i Radevormwald handlet uten å nøle og i nøye avstemning med kontrollerende myndighet bestemt seg for en åpen tilbakekalling av alle berørte stikkontakter med deksel. Som et ledd i denne tilbakekallingsaksjonen blir nå alle de tiltak som er avtalt med myndighetene, skritt for skritt konsekvent gjennomført for å samle inn de berørte produktene som allerede er levert ut til elektrogrossister, elektrofagbedrifter og forbrukere, og dermed eliminere den potensielle farekilden. I den anledning henvender Gira seg til offentligheten med plakater ved utsalgssteder og informasjon på internett.

Gratis bytte gjennom fagbedrifter

Kunden må henvende seg til sin elektrofagbedrift dersom vedkommende har kjøpt gjeldende produkt i tilsvarende tidsrom og/eller et slikt er installert hos vedkommende. Elektrofagbedrifter kan informere kunden om hvorvidt deres stikkontaktdeksel eventuelt er berørt av dette. Hvis potensielt berørte stikkontaktdeksler er montert hos kunden gjennomfører elektrofagbedriften en funksjonstest på stedet. Dersom det fastslås at stikkontaktdeksler påviser feilbildet bytter elektrofagbedriften disse gratis ut mot nye deksler med en fullt funksjonsdyktig økt berøringsbeskyttelse. Et bytte av stikkontaktdeksel går raskt og problemfritt, men kan bare foretas av en elektrofagbedrift. Gira gjør uttrykkelig oppmerksom på at kunden ikke under noen omstendighet må forsøke å bytte ut dekslene på stikkontaktene selv.

Gratis Hotline

For omgående å svare på spørsmål fra kunder og elektrofagbedrifter har Gira opprettet en gratis Hotline

For kunder og elektrofagbedrifter: 0047 667 757 50

Kunder kan her få nyttig informasjon. Fagbedrifter erfarer bl.a. hvilke produkter som er berørt, og hvordan de kan bytte ut dekslene korrekt.

Ytterligere informasjon finnes på www.recall.gira.com/no.

Det er bare en begrenset andel av stikkontaktene med økt berøringsbeskyttelse ("barnesikring") som er berørt

Gira ønsker å fremheve at det ikke er selve stikkontakten, men bare "shutteren" i dekselet, som er berørt. Dette innebærer følgende: Strømtilførselen på stikkontaktene er ikke negativt påvirket. Stikkontaktene selv er fullstendig funksjonsdyktige og sørger ved fagmessig bruk en standard berøringsbeskyttelse som hos enhver vanlig stikkontakt. De kan således brukes videre. Det er bare den økte berøringsbeskyttelsen ("barnesikringen") som muligens ikke fungerer.

Om Gira

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.com) hører til blant de internasjonalt ledende totalleverandørene av intelligente systemløsninger for en elektroteknisk og nettverkstilkoblet digital bygningsstyring. Med sine tallrike oppfinnelser preger og påvirker familiebedriften som ble grunnlagt i 1905 og har sitt hovedsete i Radewormwald, nå siden 111 år elektroinstallasjonens og den intelligente bygningsstyringens verden. Den fremtidsrettede utviklingen mot intelligent nettverkstilkoblet "Smart Home", og mot digitalisering av bygninger, har Gira gitt vesentlige impulser allerede fra starten av med de mange innovasjonene som f.eks. Gira HomeServer. Gira-produkter og -løsninger står for tysk ingeniørkunst, for kvalitet "Made in Germany", for bærekraft med hensyn til produksjon og bruk, for perfeksjon i form og funksjon – men fremfor alt for at de gjør livet litt enklere, mer komfortabelt og sikrere for mennesker. Det er ikke uten grunn at brytere, styringssystemer, kommunikasjonssystemer, multimedia- og sikkerhetssystemer fra Gira brukes i mer enn 40 land, eksempelvis i Berlin Hauptbahnhof, i Kievs Olympiastadion, og i Banyan Tree Hotel i Shanghai. Takket være den omfattende know-how-en innenfor kunststoffteknikk er Gira i dag i tillegg en etterspurt produsent av komplekse systemprodukter av kunststoff for medisinteknikk- og farmaindustrien over hele verden. Med over 1200 medarbeidere er teknologibedriften en av de største arbeidsgiverne i Bergisches Land i Tyskland.

Mer om bedriften og intelligent bygningsteknikk fra Gira finner du også under:

www.gira.com

Ytterligere informasjon:
Gira bedriftskommunikasjon
Jan Böttcher
Leder, bedriftskommunikasjon
Tlf.: +49 2195 602 588
Jan.Boettcher@gira.de

Westinghouse to Provide Fuel to PSEG’s Salem Nuclear Generating Station Through Continued Partnership23.8.2017 12:15Pressemelding

Westinghouse Electric Company today announced that it has signed a nuclear fuel contract extension with PSEG, a major supplier of nuclear power in New Jersey, to continue providing fuel assemblies for both units at the Salem Nuclear Generating Station. “Westinghouse has been the single-source fuel provider for PSEG’s Salem plant since its start of operations more than 40 years ago, and we are pleased to continue to support this important and long-standing customer through the delivery of safe, reliable high-performance fuel,” said David Howell, president, Americas Region, and chief growth officer at Westinghouse. “This continued partnership is recognition of our reliable fuel performance and confirmation of the important trust PSEG has in Westinghouse.” Under the terms of the contract, Westinghouse will deliver its 17x17 Robust Fuel Assemblies, known as RFA-2. The design of

GN Hearing Announces Availability of Rechargeable Solution for the Recently Launched ReSound LiNX 3D23.8.2017 12:00Pressemelding

GN Hearing introduces a rechargeable battery option for the revolutionary ReSound LiNX 3D hearing aids. Available in North America and other major markets from September 1, the rechargeable battery solution gives ReSound users even more options to choose from. The rechargeable option is also available for Beltone Trust in North America, and from September 1 this will be extended to other major markets. This Smart News Release features multimedia. View the full release here: http://www.businesswire.com/news/home/20170823005211/en/ GN Hearing has made a rechargeable battery option available for the revolutionary ReSound LiNX 3D hearing aids. (Photo: Business Wire) ReSound LiNX 3D Rechargeable – More Than Just Another Rechargeable Hearing Aid The rechargeable battery option is made available based on a deep understanding of user expectations