Eksfin

GIEK og Innovasjon Norge samarbeider om finansiering av eksport fra ECOsubsea

GIEK har utstedt en garanti på 4 millioner kroner for lån fra Innovasjon Norge til det norske selskapet ECOsubsea. Finansieringen gjelder en vaskestasjon/vaskerobot for vask av skipsskrog som skal være basert i Southampton i England.

-Dette er første gang GIEK har utstedt långivergaranti til Innovasjon Norge. Det har vært litt utfordrende, og vi har hatt relativt omfattende diskusjoner mellom GIEK og i Innovasjon Norge for å få vår garanti til å passe deres lån. Men med god innsats fra alle parter har vi har derimot kommet i mål med en løsning som vi alle kunne akseptere på relativt kort tid, og det er vi veldig fornøyd med. GIEK har i denne saken vært utløsende for at ECOsubsea får utvidet sin virksomhet i Southampton med utstyr utviklet av det norske morselskapet, og fremtidig eksportpotensial er svært stort, sier Astrid Etienne, Teamleder Industri i GIEK.

-GIEK har vært veldig løsningsorienterte fra første møtet og gjennom hele prosessen. Dette har vært avgjørende for å finne en løsning som vil være til stor nytte for ECOsubsea i dette prosjektet, men som også åpner for spennende muligheter videre for begge parter, sier adm. dir.Tor M. Østervold i ECOsubsea.

ECOsubsea er et relativt nytt selskap som har utviklet, og skal få bygget, en vaskestasjon/vaskerobot til bruk for vask av skipsskrog. Selskapet har allerede etablert seg i Southampton i England med en pilot, og vaskestasjonen skal leases til ECOsubseas britiske datterselskap ECOsubsea Services Ltd.

ECOsubseas produkt har en klar miljøprofil. Avfall fra rengjøringen (groe, mikroorganismer, maling og andre avfallsstoffer fra skipsskroget) samles opp, og forhindrer på den måten miljøproblemer knyttet til spredning organismer mellom ulike geografiske områder. I tillegg fører rengjøringen til lavere drivstoffbruk på båtene. Se http://ecosubsea.com/for mer informasjon.

Astrid Etienne, Kundeansvarlig/Teamleder Industri i GIEK

Om Eksfin

Eksfin
Støperigata 1

+47 22 87 62 00http://www.eksfin.no
GIEK (Garantiinstituttet for eksportkreditt) er en statlig forvaltningsbedrift under Nærings- og fiskeridepartementet. GIEK fremmer norsk eksport og investeringer i utlandet gjennom å stille garantier på vegne av den norske stat. GIEK har søsterorganisasjoner i alle OECD-land og betingelsene er i stor grad harmonisert internasjonalt.

Følg pressemeldinger fra Eksfin

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksfin på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksfin

Eksfin stiller seks milliarder kroner i lånefinansiering til Ørsted – Aibel skal bygge plattformer til britisk havvindpark15.3.2024 08:01:00 CET | Pressemelding

Danske Ørsted, en av verdens største havvindutbyggere, kjøper to omformerplattformer fra norske Aibel til havvindprosjektet Hornsea 3 på den engelske østkyst. Eksfins finansiering på EUR 525 millioner stilles under forutsetning av norske eksportleveranser. Avtalen bringer Eksfins samlede finansiering for norsk havvindindustri opp i nærmere 40 milliarder kroner.

Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

Eksport av varer og tjenester utenom olje og gass endte i 2023 på 1 225 milliarder kroner – det høyeste nivået noensinne. Både vare- og tjenesteeksporten økte i løpet av året. Selv om det er et godt år i norsk kontekst, er fortsatt eksport som andel av BNP lavere enn EU-gjennomsnittet. Eksporten legger grunnlag for 640 000 arbeidsplasser – hver femte arbeidsplass.