Newswire

Gi kjæledyret en god alderdom

Mange venter for lenge med å ta sin gamle hund eller katt til veterinær. Kjæledyr lider unødvendig og flere dør for tidlig.
GOD ALDERDOM: Med riktig omsorg kan flere hunder og katter nyte en god alderdom. (FOTO: Colourbox)

En amerikansk undersøkelse viser at av alle hunder og katter som kommer til veterinær for å avlives på grunn av alderdom, har hele 30 prosent ikke vært hos veterinær de siste tre årene.

– Tallene bekrefter at mange kommer for sent. Dyrene går for lenge med sykdommer og plager som utvikler seg til å bli såpass alvorlige at de ikke kan kureres eller behandles, sier Sasja Elisabeth Rygg, veterinær i AniCura.

– Rundt halvparten av dyrene vi får inn på klinikken er seniordyr. Eierne blir ofte overrasket når de skjønner at hunden eller katten kan få behandling for sykdommer de tenkte var aldersrelatert, og derfor lite å gjøre noe med, sier Rygg.

Kan få hjelp
Det er en misforståelse at sykdommer som skyldes alderdom ikke kan behandles, mener hun.

– Langt de fleste sykdommer og lidelser kan behandles. I noen tilfeller kan dyrene bli helt friske, andre ganger kan plagene reduseres betraktelig. Det viktigste er at sykdommen oppdages så tidlig som mulig, sier Rygg.

Veterinæren anbefaler alle hunde- og katteeiere som har dyr over syv år en grundig seniorkontroll hos veterinær minst to ganger i året. Yngre dyr bør til kontroll minst én gang i året.

– Med noe tilrettelegging og riktig medisinsk behandling og trening kan mange kjæledyr ha en lang og god alderdom, og de kan slippe å lide unødvendig, sier hun.
Store hunder regnes som seniorer når de blir fem til seks år gamle, mens små hunder holder litt lenger på juniorstatusen. Kattene viser mindre tegn på aldring, men når de nærmer seg åtte år regnes de som seniorer.

Vanlige sykdommer hos eldre hunder og katter er problemer med stoffskiftet, hormonelle lidelser, nyresykdommer, hjertesykdommer eller kreft, i tillegg til sykdommer i tannkjøtt og tenner og skjelett- og muskelplager.

Hvilke tegn ser du etter?
De første tegnene på at hunden begynner å få aldersrelaterte plager er gjerne at den blir stivere. Den bruker tid på å reise seg og er ikke like ivrig på å gå tur.

– Av og til kan gamle hunder endre adferd, eller virke forvirret. Det kan være tegn på demens. Med alderen er det også vanlig at hunden får dårligere syn og hørsel.

Kattene kan ha liknende alderdomstegn. En katt som har vært glad i å sprette opp i vinduskarmen, slutter å hoppe og klatre. Ofte vasker den seg mindre, fordi den er stiv i ledd og muskler, og utekattene holder seg mer innendørs.

– De fleste hunder og katter kan leve et godt og rolig liv selv om de blir gamle. Det kan være en tid for ekstra klapp og kos. Men hvis dyret ikke viser tegn på livsglede lenger, er svært sykt eller har store plager, er det riktig å vurdere den vanskelige avgjørelsen om å få kjæledyret avlivet. Det er vårt ansvar som dyreeiere og flokkledere, sier Rygg.

Hvordan tilrettelegge?
For at hunden eller katten din skal få en best mulig pensjonisttilværelse er det mye som kan gjøres, også i din egen stue.

– I hjemmet kan små tilretteleggelser gjøre det enklere for en gammel hund eller katt. Sliter dyret med å komme seg over glatte gulv, kan det vært lurt å legge ut et teppe, spesielt i bratte trapper. Ved å plassere en pute eller krakk ved stolen eller vinduskarmen, er det enklere for katten å komme seg til sine gamle favorittsteder, sier Rygg.

Alternative treningsformer som svømming i basseng kan være godt for stive muskler og ledd.

– Ved å holde seniordyret aktivt og forebygge overvekt legger du også til rette for en sunnere og bedre alderdom. Bare pass på at aktiviteten tilpasses dyrets alder og helse, sier hun.

Tips til deg med seniordyr:
• Eldre dyr fryser lettere enn yngre dyr. Kle på dem utendørs. Legg et tilpasset varmeelement i kattesengen.
• Eldre dyr får ofte dårligere appetitt. Du kan varme opp maten for å gjøre den mer fristende.
• Luktmarkører i huset kan gjøre det enklere for hunder som ser dårlig å finne veien. Det finnes også andre hjelpemidler for de med nedsatt syn.
• Hold kjæledyret i form, men la turene være på deres premisser. Andre former for aktivitet kan også være fint, som å lete etter en godbit i hagen eller inne.
• Pass ekstra godt på tennene til seniordyr. Tannsykdommer med store smerter er ikke uvanlig, og de kan føre til infeksjoner i kroppen.
(Kilde: AniCura.no)

Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen.
Denne artikkelen er skrevet på oppdrag av Newswire for AniCura.

Sasja Elisabeth Rygg
Informasjonsansvarlig, AniCura
Mobil: +47 909 45 130

Bilder

Om Newswire

Newswire
Myntgata 2

+47 9012 4650http://www.newswire.no

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Vi leverer nyhetsartikler og nyhetsvideoer til norske medier. Sakene lages, redigeres og sendes ut av Newswires redaksjon. Våre saker er ikke pressemeldinger, men nyhetsstoff innen områder som er interessante for våre oppdragsgivere.

Norske bedrifter og organisasjoner sitter på mye godt stoff som fortjener oppmerksomhet. Newswire er nyhetsbyrået som får fram disse historiene.

Våre artikler, bilder og videoreportasjer er til fri bruk i alle medier. Vi oppgir alltid hvem som er vår oppdragsgiver.