Gi fattige barnefamilier ekstra julebidrag, oppfordrer FO.

Fellesorganisasjonen (FO) oppfordrer kommunepolitikere og NAV til å sørge for at fattige familier med barn får et ekstra julebidrag. - Ved å gi sosialhjelpsmottakere og beboere på asylmottak litt ekstra å rutte med i desember, kan man bidra til at barn som lever i fattigdom får en best mulig jul, sier FO-leder Mimmi Kvisvik. Flere enn 90 000 barn i Norge lever i dag i fattigdom, viser tall fra SSB.
FO-leder Mimmi Kvisvik ber kommuner og Nav gi fattige barnefamilier ekstra penger å rutte med i desember.

Tross all oppmerksomhet og politiske lovnader, fortsetter antall fattige i Norge å øke. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) lever i dag mer enn 90 000 barn i Norge i fattigdom. Halvparten av barna i lavinntekstfamilier har innvandrerbakgrunn, viser en en rapport fra Riksrevisjonen i 2014. Det siste årets flyktningekatastrofe har ført til at gruppen fattige med innvandrerbakgrunn har økt ytterligere.

Fattigdom i Norge handler først og fremst ikke om sosial nød eller mangel på nødvendige forbruksvarer. Det handler om å ikke få delta i vanlige aktiviteter, om dårligere boforhold og helse, lavere utdanning og løsere tilknytning til arbeidslivet.

Fattigdommen blir særlig synlig i jula hvor de fleste av oss - med halvt skattetrekk - har mer enn vanlig å rutte med. Men selv om pengene sitter løst hos de fleste av oss i førjulstiden, er det dessverre ikke slik for alle. For familier med stram økonomi kan dette være en ekstra vanskelig tid. Folk som er fattige i Norge er fattige hele året, men fattigdommen blir mer synlig og oppleves sterkere i jula. - Dette rammer i særlig grad barn. Vi opplever at stadig flere barn kommer tilbake til skolen i januar, for å måtte lyve om julegaver de ikke fikk og opplevelser de ikke har hatt, forteller Kvisvik.

FO-lederen ber derfor kommunepolitikere og NAV om å gi sosialhjelpsmottakere og beboere på asylmottak et ekstra julebidrag. – Barna har ingen valg, men det har kommunene og NAV. Vær med på å gi alle barn i Norge en sjanse til en best mulig jul, oppfordrer FO-lederen.

Fellesorganisasjonen (FO) har siden 1993 vært fagforeningen for sosialarbeidere. Vi organiserer nærmere 35 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere i Norge.

Medlemmene våre utgjør hjertet i velferdsstaten og har ekspertkompetanse innenfor pleie og omsorg, rus og psykiatri, barnevern, skole og Nav. Deres fagkunnskap hjelper. Sosialarbeidere skaper verdier og muligheter til det beste for den enkelte, deres pårørende og samfunnet som helhet. Uten dem vil helsemessige og sosiale belastninger ramme flere og hardere. FO er deres fagforening.

Vi står opp for dem, som står opp for andre.