Gi en refleks i julegave

20.12.2016 13:12 | Yrkestrafikkforbundet

2 sekunder er tiden du som sjåfør har til å se en fotgjenger uten refleks. – Som yrkessjåfør oppstår det skumle situasjoner når folk er helt mørke på veien nå på vinteren, sier forbundslederen i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Jim Klungnes.

Jim Klungnes - refleks

Med refleks har sjåførene åtte sekunder ekstra på å oppdage deg på veien. Forbundslederen håper derfor det ligger reflekser under mange juletrær i år.

– Refleks og lys er det eneste som kan holde dine kjære trygge på mørke vinterveier, og er derfor mitt beste julegavetips i år, sier Klungnes.

Førerkortet kan ryke

Ulykker med personskade er det verste som kan skje en yrkessjåfør, og når folk er lite synlig på veien skal det lite til før en ulykke kan være et faktum.

– Hvis man kjører på noen er det ikke bare en voldsom psykisk belastning ved å skade et annet menneske. For yrkessjåførene betyr det at førerkortet kan ryke. Da har du ikke lenger mulighet til å jobbe, noe som gjør en vanskelig situasjon enda verre, sier Klungnes.

Han har selv jobbet som bussjåfør på mørke veier i Åndalsnes, og vet hvordan det er når man plutselig ser fotgjengere i sidespeilet. – Du får et utrolig søkk i magen, og det er en ubehagelig situasjon å være i, sier Klungnes. Han påpeker at når så få som 4 av 10 bruker refleks tilfører det et ekstra stressmoment i arbeidssituasjonen.

Jim Klungnes - refleks
Jim Klungnes refleks