Gi deg selv en ny start!

Går du rundt og er litt lei av både jobben og deg selv? Det er ikke så rart. Livene våre består av mange rutiner, og vi trenger påfyll – eller kanskje en opprydding i hodet, på skrivebordet eller prioriteringslista.

Det skal ofte ikke så mye til for å oppleve en endring til det positive. De fleste har vel opplevd hvor godt det er bli ferdig med en lenge utsatt oppgave. Kanskje du rett og slett skal få unna den kjedelige rapporten, eller den oppryddingen i et system du jobber i? Sitter det veldig langt inne, kan du jo utlove en premie til deg selv når jobben er gjort.

Det kan også føles veldig bra å rydde. Når desktop-en nesten er tom fordi du har lagt alt i riktige mapper, føles det som å begynne med blanke ark. Det samme gjelder skrivebordet. Kan du bli flinkere til å leve papirløst? Det er lettere om du har «orden i sysakene» på PC-en.

Gror du fast?

Kan hende er du allerede à jour med det meste, men kjeder deg litt, og trenger påfyll. Er det lenge siden du lærte noe nytt? Med ny kunnskap kan det komme nye oppgaver – enten der du er, eller i en ny jobb. Vurderer du å flytte på deg, bør du ta en titt på CV-en og profilen din på LinkedIn. Det er kanskje noe som mangler, eller det trengs en oppfriskning. Det er få eller ingen som takker deg om du gror fast i en jobb, men det kan oppleves farligere å skifte. Det er jo så lenge siden du var i markedet sist… Og hva kan du egentlig? Sannsynligvis en hel masse. Det gjelder å bli bevisst egen kompetanse, og alt man har lært gjennom jobben.

Endring av livsstil

Dersom du er trøtt og lei, kan det også skyldes at en stressende hverdag går ut over livsstilen din. Det er viktig å få nok søvn, spise sunt og ofte nok i hverdagen, og holde seg i form. Tre hovedmåltider og to mellommåltider om dagen, med et balansert kosthold, er bra.

Og du trenger ikke satse på maraton eller motbakkeløp, men bytt oftere ut bilen med beina og ta trappene i stedet for heisen. Gå en tur. Det er ikke bare mosjon, men kan også bidra til at du lettere sovner når du legger deg. Kanskje du trenger en hund for å komme deg mer ut? Dyr kan øke livskvaliteten vår på flere måter, ved blant annet å senke stressnivået:

-Det er gjort flere studier på dette området, blant annet ved det Svenske Landbruksuniversitetet i Uppsala. Resultatene er entydige og viser at det å ha kontakt med et dyr er bra for helsen og øker livskvaliteten, forteller veterinær Dag Wilhelmsen til livsstilsguide.no.

Prioritering

Jobben påvirker privatlivet ditt, og privatlivet påvirker jobben. Derfor kan det være at løsningen på det du opplever som tungt kan ligge et annet sted enn du først tror. Når vi blir bedt om å prioritere hva som er viktig for oss, er det de færreste som plasserer seg selv høyt på den lista. Og det kan være dumt. På flyturer blir vi bedt om å ta på oss egen oksygenmaske før vi hjelper andre dersom en nødsituasjon skulle oppstå. Det er litt sånn i livet ellers også. Tar vi vare på oss selv og aksepterer egne behov, kan vi være mer for andre og ha større overskudd også på jobben.

En ny start kan være å gjøre en stor endring i livet, men også det som tilsynelatende er bagateller kan gjøre en stor forskjell. Ta deg tid til å tenke deg godt om, i ro og fred. Lag en liste over hva som er viktig for deg, og prioriter punktene i riktig rekkefølge. Bevissthet er et første skritt på veien mot endring.

Du kan ende opp med ny jobb, ny bolig, ny kompetanse, ny turkamerat eller noe annet. Det som betyr noe er at du opplever et løft og mer energi i hverdagen.

Kilder: helsenorge.no, chef.se og adekvat.no

Følg pressemeldinger fra Lederne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lederne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lederne