Get, TV3, Viasat og P4 i nytt selskap

TDC Group går sammen med MTG Nordic Entertainment og MTG Studios og skaper Europas første helintegrerte medie- og kommunikasjonsselskap. I Norge betyr det at Get, TV3, Viasat, Viaplay, P4, og flere kjente medievirksomheter samles i ett selskap.

- Dette er en banebrytende konstellasjon hvor kringkaster, distributør og innholdsprodusent integreres i en og samme virksomhet. Norske mediebrukere vil få glede av dette gjennom bedre og bredere tilbud både på innholds- og distribusjonssiden, sier Gunnar Evensen CEO i Get og TDC Norge.

- Vi ser at konkurransebildet i medieindustrien er i rask endring, og vi etablerer nå en sterk nordisk aktør for å gi kundene et enda bedre lokalt alternativ, sier Morten Aass CEO i MTG Norge.

Et nytt spennende medieselskap
I Norge forenes Gets posisjon innen bredbånd-, mobil-, og tv-distribusjon med MTG Nordics innholdsproduksjon- og rettigheter, tv-kanaler og strømmetjenester. Den nye virksomheten i Norge vil omfatte blant annet strømmetjenestene Viaplay og Viafree, samt tv-kanaler som TV3, Viasat 4, TV6, Viasport og Viasat Film. I tillegg blir også noen av Norges mest populære radiokanaler som P4 og P5 og en rekke søsterkanaler en del av selskapet.

- Både i norsk og nordisk sammenheng blir dette et selskap med en rekkevidde og innovasjonskraft som vil komme norske kunder til gode. I Norden vil selskapet ha 2,8 millioner tv-kunder og ha tilgang til mer enn 10 millioner hjem. Det gir et unikt utgangspunkt til å utvikle fremtidens underholdnings-konsepter til våre felles norske kunder, fortsetter Evensen.

Både Evensen og Aass er entusiastiske for mulighetene for det samlede selskapet fremover.

- Begge selskapene har unik kompetanse og sterk innovasjonskultur. Vi ser frem til å lede an i medieutviklingen i Norge med den kraften som ligger i det nye konsernet, sier Evensen.

Styrking av lokalt innhold
I det nye selskapet inngår noen av Nordens ledende produksjonsmiljøer for dramaserier og tv-konsepter, blant annet Monster og Strix i Norge. Disse står bak en rekke av de mest kjente programmene de siste årene, som blant annet Nobel, Farmen, Anno og Grenseland. Fremover skal det nye selskapet styrke satsingen på produksjon av lokale dramaserier og innovative tv-konsepter. I tillegg skal konsernet befeste posisjonen som en ledende leverandør av premium sport, både på tv og streaming.

- Vi skal gjøre betydelige investeringer i norske og nordiske konsepter, og vi vil i tillegg stå sterkere sammen for å sikre norske seere tilgang til det beste innholdet internasjonalt av filmer, serier og sport sier Morten Aass.

Et nordisk konsern
- Jeg er veldig glad for at MTG Nordics blir forent med TDC Group. Våre selskaper supplerer hverandre på en fantastisk måte, og det vil gi oss muligheter for å tilby våre kunder ennå mer attraktivt innhold og utvikle den neste generasjon underholdningsprodukter. Selskapet vil være det første av sitt slag i Europa, sier TDC Groups konsernsjef, Pernille Erenbjerg, som blir konsernsjef i den nye samlede virksomheten, mens Anders Jensen fra MTG Nordic Entertainment blir ny Deputy CEO.

Kontaktinformasjon:

Øyvind Husby
Direktør for Samfunnskontakt, Get TDC

Line Vee Hanum
Kommunikasjonssjef, MTG

Om TDC Group:

• TDC Group har mer enn 8 000 ansatte i Danmark og Norge,
    hvorav ca 7 200 er ansatt i Danmark
  • I 2017 hadde TDC Group en omsetning på 20,3 miliarder danske kroner
    og et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 8,2 milliarder danske kroner
  • TDC Group har en omfattende infrastruktur i Danmark, hvor alle danske hjem er dekket av selskapets mobil, bredbånds- eller tv-tjenester.
  • I Norge har TDC Group et omfattende tv- og bredbåndsnett ved Get
  • TDC Group har mer enn 3 millioner mobilkunder i Danmark, og mer enn 1,7 millioner tv-kunder og 1,6 millioner bredbåndskunder
  • I Danmark tilbyr TDC Group tjenester via selskapets merkevarer mot privatmarkedet; YouSee, Telmore, Fullrate, Plenti, Dansk Kabel TV og merkvarene mot bedriftsmarkedet; TDC Erhverv og NetDesign. I Norge består TDC Group av Get til privatmarkedet og TDC til bedriftsmarkedet
  • TDC Group tilbyr også streaming-tjenesten Blockbuster i Norden

Om MTG Nordics:

• MTG Nordics, som er en del av MTG, består av de to enhetene MTG Nordic Entertainment og MTG Studios (sammen kalt MTG Nordics).
  • MTG Nordics har nesten 1.800 medarbeidere i Sverige, Danmark, Norge og Finland
  • I 2017 hadde de to enhetene en omsetning på 10,3 milliarder danske kroner og et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 1,3 milliarder danske kroner (hhv. 13,6 milliarder og 1,8 milliarder i svenske kroner)
  • MTG Nordic Entertainment, som har hovedkvarter i Stockholm, er den ledende underholdningstilbyderen i Norden. Virksomheten har 1.450 ansatte og består av flere selskaper innen underholdnings-tv, streaming og distribution i Sverige, Danmark, Norge og Finland
  • MTG Studios skaper, produserer og distribuerer tv-programmer, reklame, features, events og brandet digitalt innhold