Gerd Kristiansen blir ny styreleder i Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelps landsmøte har lørdag valgt Gerd Kristiansen til styreleder fra juni 2017, når hun går av som LO-leder. Nåværende styreleder Finn Erik Thoresen er gjenvalgt for de neste to årene.

Over 200 delegater fra hele landet er i helgen samlet på Gardermoen for å vedta prinsipprogram og prioriteringer for Norsk Folkehjelp de neste fire årene. Under lørdagens valg av nytt styre ble Gerd Kristiansen (60) valgt til ny styreleder fra juni 2017.

– Jeg takker Norsk Folkehjelps landsmøte for tilliten og gleder meg til å begynne i organisasjonen når jeg går av i LO om to år, sier Kristiansen.

Thoresen fortsetter i to år

Nåværende styreleder Finn Erik Thoresen blir i vervet fram til Kristiansen går av som LO-leder om to år. Thoresen (70) har hatt vervet som styreleder i Norsk Folkehjelp de siste to landsmøteperiodene.

– Norsk Folkehjelp er en fantastisk organisasjon som har betydd enormt mye for meg. Både utenlandsarbeidet og saniteten handler om mennesker som viser solidaritet i praksis. De frivillige – mennesker som er i full jobb og slipper alt de har i hendene for å hjelpe medmennesker – imponerer meg stort. Vi har blitt en svært profesjonell organisasjon som gjør en unik innsats på mange ulike områder, for eksempel innen minerydding, hvor vi er fremst i verden, sier Thoresen.

Styremedlemmer fra fagbevegelsen

På landsmøtet ble Elin Skovly fra Norsk Folkehjelp Hadeland valgt til 1. nestleder. Atle Høie (Fellesforbundet) fortsetter i sitt verv som 2. nestleder.

Blant de kollektivt tilsluttede medlemmene i fagbevegelsen er Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen), Dag Einar Sivertsen (Norsk Transportarbeiderforbund) og Stein Guldbrandsen (Fagforbundet) valgt til styremedlemmer.

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon, som arbeider handlingsrettet i Norge og internasjonalt med to strategiske områder: Vern om liv og helse og rettferdig fordeling av makt og ressurser. Organisasjonen er medlemsstyrt gjennom de valgte styrer og utvalg. Det er om lag 13.000 medlemmer på landsbasis.

Se sammensetningen av Norsk Folkehjelps nye styre her.