Genomics in Current Clinical Practice

Åpent møte om de nye gentestene 10. november: Helsevesenet er på vei inn i genetikkens tidsalder. Rundt 50 000 pasienter ble genetisk testet på norske sykehus i 2014, og nye metoder gjør at man nå kan teste alle dine gener i én prøve.

Arrangører: Bioteknologirådet, Norsk forening for medisinsk genetikk, Norsk selskap for human genetikk

Kreft, psykisk utviklingshemming og sjeldne arvelige tilstander er blant områdene hvor gentesting blir stadig viktigere for diagnostisering og behandling. Nye metoder for fosterdiagnostikk gjør det mulig å genteste et foster ved å ta en blodprøve av moren. Bruk av gentester står også helt sentralt i planene for persontilpasset medisin som snart skal implementeres i helsevesenet.

Men disse nye mulighetene bringer også med seg ubesvarte spørsmål: Hva med pasientenes personvern hvis deres gendata skal håndteres av stadig flere? Hvordan kan vi bygge en teknologisk infrastruktur som kan håndtere raskt voksende datamengder? Og hva kan gjøres for å unngå at stadig økende bruk av gentester medfører en kostnadseksplosjon for det norske helsevesenet?

På møtet Genomics in Current Clinical Practice presenterer norske og internasjonale eksperter hvordan de nye gentestene allerede brukes, og diskuterer hva det betyr for pasientene, for helsevesenet – og for samfunnet.

Tid: Tirsdag 10. november, kl. 9.15-16:30
Sted: Hotell Scandic Bergen City
Pris: 650 kroner

Se hele programmet her: Program

Meld deg på her: Påmelding

Om Norsk Forening for Medisinsk Genetikk

Norsk Forening for Medisinsk Genetikk
Haukeland Universitetssykehus

Følg saker fra Norsk Forening for Medisinsk Genetikk

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Forening for Medisinsk Genetikk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk Forening for Medisinsk Genetikk