Geitoster fra Undredal på plass på topplaget

Oster fra Undredal Stølsysteri er tildelt Spesialitet-merke og får plass i merkeordningen for norsk lokalmat i særklasse. – Det er godt for små som oss å få være med på et større lag som jobber sammen for norsk matproduksjon, sier daglig leder Anna Karine Marstein.
Stolte: Magne Underdal  og Anna Karine Marstein fra Undredal Stølsysteri på plass på Matstreif med rykende ferske spesialitet-merker.
Stolte: Magne Underdal og Anna Karine Marstein fra Undredal Stølsysteri på plass på Matstreif med rykende ferske spesialitet-merker.

– Det kan være ganske krevende å være liten i møte med det store markedet. Da er det godt å få være del av et større fellesskap.

Det sier Anna Karine Marstein fra Undredal Stølsysteri.

Under et Matstreif-seminar i Oslo i dag ble Marstein klappet opp på scenen. Der fikk hun overrakt Spesialitet-merker som viser at geitosten "Kvit Undredal" i tre lagringsgrader, samt brimosten "Brun Undredal", er godkjent av fagjuryen og får plass i den offisielle merkeordningen for norsk lokalmat i særklasse, Spesialitet.

– Det er veldig hyggelig at ostene våre falt i smak hos fagjuryen, men når det er sagt så synes jeg egentlig ikke at vi trenger noen utenfra for å fortelle oss at ostene våre er en spesialitet, humrer Marstein.

Det var statssekretær i landbruks- og matdepartmentet, Ingvild Ofte Arntsen, som fikk æren av å overrekke Spesialitet-merker til stølsysteriet. I sin tale sa hun:

– Undredal er ei lita bygd hvor ildsjeler med stolthet og høy fagkunnskap har bevart og utviklet sin geitosttradisjon og gjort detn til en bærebjelke i sin lokal-identitet.

– Ostene viktige for lokalsamfunnet

Ysteriet i Undredal ble stifta i moderne form i 2002 av tre familier, men Marstein synes det alltid er viktig å understreke at de kun har modernisert en ystetradisjon som har vært praktisert i dalen i mange generasjoner.

Stølsysteriet har høstet mye omtale og anerkjennelse. Ostene er ettertrakta og geitost-tradisjonen er blitt en viktig del av lokalsamfunnet.

–Ja, det er sant. Vi opplever en veldig støtte i lokalmiljøet, samtidig som vi også kjenner på et ansvar i bygda. Vi har for eksempel Underdalsbui hvor ostene er en viktig del av omsetningsgrunnlaget. Vi utgjør en viktig del av et skjørt system i ei bygd med bare 60 innbyggere. Derfor er det så viktig for oss å ha lag å spille på, sier Marstein.

Marstein er opptatt av at norske matprodusenter må stå sammen.

–Vi må ha felles front mot alt som presser på fra utlandet. Vi må løfte fram norske råvarer og norsk matproduksjon. Heldigvis ser vi økende interesse for norsk mat, i hvert fall ser vi det på ost. Nå spør mange etter norske oster når de handler.

–Sikkert eksotisk sett utenfra

Marstein sier hun er glad for at norsk ost seiler i medvind og får oppmerksomhet.

– Her har interesseorganisasjonen Norsk Gardsost gjort en formidabel innsats, roser hun.

Ikke få turister og journalister besøker vesle Undredal med store øyne

–Jeg kan fortsatt bli i stuss når noen liksom slår hendene sammen og synes geiter og stølsliv er eksotisk. For oss her er det jo bare en naturlig del av hverdagen, sier hun.

–Samtidig skjønner jeg jo at vi er heldige som lever i en slik hverdag - så nær naturen. Ja, visst er vi heldige. Det er ei stor glede, men samtidig et stort slit. Nå håper vi på drahjelp fra merkeordningen Spesialitet.

Merkeordningen Spesialitet forvaltes av den uavhengige stiftelsen Matmerk på oppdrag fra landbruks- og matdepartementet.

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.