Gåte ute med ny singel fra kommende tredjealbum

I dag kan du høre den nye singelen "Bannlyst" fra Gåte sitt kommende album. Foto: Ole A. Ekker

Vi kan med stor glede meddele at Gåte kommer med sitt tredje album 2. november! Svevn har allerede bydd på førstesingelen "Kom no Disjka", og nå har vi lettet på sløret til en ny singel fra plata: «Bannlyst».

I følge frontfigur Gunnhild Sundli, ble «Bannlyst» til under et besøk sammen med den norske folkemusikk-guruen Knut Buen tidligere i vår.

– Det var tre intense og lærerike dager, hvor vi fikk bli enda bedre kjent med Knut og all den livsvisdom han sitter inne med. Knut er for oss en levende filosof med mye på hjertet. Teksten til låta kom ut av en av de mange gode samtalene vi hadde i løpet av oppholdet, forteller Sundli.

Selv sier hun at samarbeidet med Buen er en stor gave for Gåte.

– Knut er kanskje mest kjent som hardingfele-spiller, men er også en stor ordkunstner. Tekstene hans sklir rett inn i vårt univers, slik at det nyskrevne går hånd i hånd med det gamle tradisjonsmaterialet som ligger som en grunnmur i låta.

Selv sier Buen at låta handler om de mistrodde og uglesette som får skylda for det meste - men at det finnes en vei videre.

– Dei fleste har vel høyrt skjellsord som rakkarunge, byting, djevelunge, dritunge, trollunge og moderne variantar som «mongo» og «sjuk i hue». Urolege barnekroppar, forma psykisk av ulike lagnader og problemer i slektsarv, får gjerne skulda for ugjerningar og uro i samfunnet. Døma er høgst aktuelle. Men utagering har fleire sider, sier Buen, og fortsetter:

– Ivar Aasen svara ved eit høve han fekk høyre om ein ung ven som hadde gjenge berserkgang i fylla på Karl Johansgate: «Det er kipnaste folane som blir beste hestane!» Men i uhilda høve blir det alltid leita etter skuldige. Skuld, straff og dom fører jamt til endelege bannlysingar. Men ikkje alt i livet treng vera til ende med feilsteg. Det finst ein veg vidare om ein vil sjå framover med folk.

Sammen skapte de det som er en kraftpakke av en Gåte-låt, og nok en glimrende forsmak på Svevn. «Bannlyst» kan du høre her. Husk å følge Gåte på Facebook og Instagram for nyheter.

Foto: Ole A. Ekker
Artwork for "Bannlyst"

Anna Kajander slipper sin andre singel9.11.2018 13:13Pressemelding

"Omforlatelse" ble til ved kjøkkenbordet hjemme på Ørsnes i Lofoten for omtrent fem år siden. Den nye singelen er i følge Anna Kajander selv én av de låtene som bare skriver seg selv. – Den handler om det å ikke tørre, eller klare å åpne seg for noen selv om man gjerne vil. Den kan også ses på som en slags unnskyldning til seg selv - ikke bare til den som blir forlatt, men også til den som ikke tørr å bli, sier hun. HØR "OMFORLATELSE" HER! Anna Kajander er Nord-Norges nye, kraftfulle stemme. I sommer slapp 24-åringen sin debutsingel «Sabla Fin», som gikk inn på NRK P1 sin spilleliste i ti uker, havnet på toppen av Spotify sin Norway Viral 50-liste, og ble førpremiert hos Ruben på NRK P3. Hun er også booket til Trondheim Calling i 2019 som demoartist, og er dermed én av artistene festivalen har mest tro på neste år.

Nytt album fra Michael Krohn er ute nå9.11.2018 12:04Pressemelding

"Søvnløse netter er et album som bekrefter Michael Krohns vidd og teft. Og han synger altså mer smektende inntrengende enn noen gang før. Krohn er blitt en crooner på sine gamle dager, og kler det ualminnelig godt" - Dagsavisen, terningkast 5. På Søvnløse Netter nytolker den ikoniske Raga Rockers-lederen klassikere fra hele sin karriere. Om du ser tilbake på hele den norske musikkhistorien, er det få figurer som Michael Krohn. Siden han hamret løs på trommene for Kjøtt på tidlig 80-tallet, til han få år senere dannet Raga Rockers og nå i nyere tid også har gått veien som soloartist, har Krohn vært helt sentral for norsk rock. Et ekte unikum. I dag følger han opp fjorårets soloplate Unwanted med et prosjekt der han har gitt et utvalg låter fra hele sin karriere nye klær. Det er dette som er Søvnløse netter. På sett og hvis kan prosjektet sammenlignes med Johnny Cash sine American Recordings. HØR SØVNLØSE NETTER HER! Her gjør Krohn kun egne låter med produsent Hugo Alvarstein og musikern

Ida Jenshus slipper ny singel9.11.2018 11:19Pressemelding

"Love You A Little Less oppsummerer på mange måter Ida Jenshus' sterke karriere så langt og lover veldig godt for albumet som skal komme neste år" - Adresseavisen, terningkast 5. "Ro det ned med Steinkjers fineste" - 730.no, fra Topp 10 nye norske sanger som kom i dag. Har Ida Jenshus noen gang gitt ut en mer umiddelbar og fengende låt? Allerede første gang hun spilte «Love You a Little Less» live, på ei lita kro et sted i Trøndelag, skjønte Ida på publikums reaksjon at magefølelsen hennes stemte. Hun fikk det ytterligere bekreftet da hun presenterte skissen for gitarist Alexander Pettersen, som er tilbake som medlåtskriver- og produsent på det kommende albumet. – Låten, både tekst og melodi, grodde fram umiddelbart. Jeg buret meg inne i noen dager, den måtte bare ut. Det skjer av og til, og det føles veldig godt når alt faller så fort på plass, forteller Ida. «Love You a Little Less» er første smakebit fra albumet Jenshus og bandet hennes jobber med i Brygga Studio i Trondheim om dage

Ny singel fra Munroe / Knutsen2.11.2018 12:41Pressemelding

Munroe / Knutsen, som Dagbladet døpte «Den nye norske superduoen» da de anmeldte debutplata i vår, skal ut på en omfattende Norgesturne denne høsten og gir i den forbindelse ut en helt fersk singel i dag! Låta som heter «Fall to Pieces» er skrevet av Marie Munroe, arrangert og produsert av Christer Knutsen, og mixet av Øystein Frantzvaag. Den har lenge vært en live-favoritt for duoen, og denne innspillingen starter som de gjør det live; stille og sparsommelig. Men de som har sett dem på konsert vet derimot at de ikke alltid klarer å holde seg der. HØR MUNROE / KNUTSEN - "FALL TO PIECES" HER For nyheter, følg Munroe / Knutsen på Facebook og Instagram.

Temporary er ute med ny låt2.11.2018 11:10Pressemelding

I dag slipper Temporary sin mest nedpå-låt til nå på Drabant Music. Ifølge bandet selv er «Now» én av de mer nedstrippede og enkle låtene de har laget. «Now» ble skrevet en sommerkveld for et drøyt år siden, hvor resonnering rundt endringer i livet og tankene rundt dette var med på å skape sangen. Folkesanger Dave Van Runk og Leonard Cohen har vært viktig inspirasjon for duoen her. HØR TEMPORARY - «NOW» HER På tidspunktet den ble spilt inn, hadde Mikael kun spilt gitar i et halvt års tid. – Han tok seg likevel da et dypdykk inn i jazzskalaer, som man skulle tenkt ville være langt over hans ferdighet. Men interessen var der, og progresjonen nokså stor, så man hører derfor noen velplasserte toner fra Mikael midtveis i låta som virkelig gir "Now" en fin liten dytt, sier Jonas. For nyheter, følg Temporary på Facebook og Instagram.