Del

"Svevn" er endelig her, og har allerede mottatt sterke anmeldelser.

I dag har Gåte etter 14 års ventetid sluppet sitt comeback-album Svevn. Foto: Ole A. Ekker

"Men best av alt, det låter like hypnotisk medrivende, pulserende, mektig og intenst som for 14 år siden" - Dagbladet, terningkast 5.

"Det er fristende å si at Gåte aldri har vært bedre" - Dagsavisen, terningkast 5.

"En sterk retur fra et særegent band" - Aftenposten, terningkast 5.

Siden 1999 har Gåte sitt største ønske vært å skape noe som kan ta publikum bort fra hverdagen, og inn i et musikalsk univers. Til et sted der de kan kjenne lukten av fortid og vandre i støvet av historiene som kom før oss. Et sted hvor bare fantasien setter grenser for hvordan vårt publikum opplever det de hører og ser når de lytter til Gåte.

I søvne kommer drømmene. I drømmene er fantasien endeløs, og tiden tidløs. Tiden stopper opp når vi sover, og er en pause i livet. Derfor heter deres første album siden 2004 Svevn, og det er ute i dag. Her finnes ti helt nye låter, inkludert singlene «Kom no Disjka», «Bannlyst», og «Tonen».

HØR GÅTE - "SVEVN" HER!

Dette er Gåte sitt tredje studioalbum, etter at de kom med debuten Jygri (2002) og Iselilja - albumene som sørget for at bandet fikk stor suksess med sin mektige rock ispedd tradisjonsmateriale. I denne perioden solgte de mer enn 100 000 album, gikk til førsteplass på VG-listen, og ble tildelt flere priser, deriblant Spellemann- og Prøysenprisen. Svevn følger fjorårets comeback-EP Attersyn.

Svevn har Gåte i tett samarbeid med tekstforfatter Knut Buen laget helt ny musikk. Ifølge bandet er resultatet at disse nyskrevne sangene føles som en naturlig forlengelse av hva Gåte har gjort tidligere, og at de bygger videre på det tradisjonsmateriale som før var hovedingrediensen i Gåtes univers.

– Vi synes det har vært veldig fint å komme tilbake etter så mange år. Vi har alle gjort oss mange ulike og viktige erfaringer på vår veg siden forrige runde, som vi nå tar med oss inn i Gåte. Vi tror at vi nå er klokere, dyktigere, mer bevisst og mer samlet enn vi noen gang har vært, sier bandet.

Gåte forteller at det å ha med Knut Buen som tekstforfatter er en gave for bandet. Folkemusikk-guruen sier selv at dette er både utfordrende og spennende arbeid for ham.

– Her skal det ikke være noen amputerende sensur av arkaisk ordforråd. Tvert i mot skal dialekter og norsk språkglede begeistre og øses ut til dagens folk, på det mytiske og musikalske viset Gåte er kjent for. Mottoet er klart: Å ta vare på er å ta i bruk, sier Buen.

For nyheter, følg Gåte på Facebook og Instagram.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Artwork for Svevn
Artwork for Svevn
Last ned bilde

Om Drabant Music

Drabant Music
Drabant Music
Akersgaten 7
0158 Oslo

Et plateselskap for både kjente og nye talenter
Vi representerer Gåte, Oslo Ess, Savoy, Anja Garbarek, deLillos, Waaktaar & Zoe, Undr, Viktor Wilhelmsen, Raga Rockers, Frøder, The Modern Times, The Dogs, Inge Bremnes, Marcus Dale, daelen, Tommy Tokyo, CC Cowboys, Jess Morgan, Pine Lake, ORBO, Munroe / Knutsen, Casa Murilo, Magnus Berg, Lila, Knut Anders Sørum, Natasja Holmboe, Edeema, Michael Krohn, Beckstrøm Kvartett, Samuelsen, Goneo, Ramón, Bodin og Zuma

Følg saker fra Drabant Music

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Drabant Music på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Drabant Music

4ETG starter året med «Rikkes anthem»11.1.2019 14:55Pressemelding

Humorkanalen 4ETG på YouTube har laget en sang om sin favorittdeltager fra fjorårets sesong av «Ex on the Beach», Rikke Isaksen. Etter å ha ventet på en sang om Rikke hele høsten, måtte gutta ta saken i egne hender og komponere noe selv. Med en god dose humor og selvironi synger Henrik Farley og Jonas Lihaug Fredriksen med Kristoffer Ullevoldsæter om hvor undervurdert og fantastisk hun er på «Rikkes anthem». Nå håper guttene på at publikum vil komme med forslag i kommentarfeltet på YouTube-kanalen, om hvem de skal lage sang om neste gang. Se musikkvideoen her, og legg til «Rikkes anthem» i favorittspillelista di her!

The Dogs sitt nye album er ute nå7.1.2019 11:37Pressemelding

"Dette er bandets syvende slipp, uten at man får inntrykk av at de har mistet hverken energi eller spilleglede. Om noe, høres de sintere ut enn noen gang" - Aftenposten, terningkast 5. "Setter lista høyt for musikkåret 2019" - GAFFA, terningkast 5. "Et album du ikke bør gå glipp av" - Musikknyheter.no, 9/10. I 2018 stod The Dogs, ifølge IFPI Norge, bak årets mestselgende album på vinyl i Norge med The Grief Manual. I dag følger de opp suksessen med Before Brutality. Dette er deres syvende album, og det tredje de slipper på Drabant Music, med hele ti nye låter - inkludert singlene «Let’s Start A Riot» og «There Won’t Be An Encore». Frontmann Kristopher Schau legger vekt på at dette er lyden av et band som jobber hardt for å ikke forandre seg. http://phonofile.link/beforebrutality HØR BEFORE BRUTALITY HER! – Først og fremst håper jeg bare at vi fremdeles låter som oss sjøl. Det er dette soundet og denne type låter vi liker, og gudskjelov det det folka som kommer for å se oss også liker,

Raga Rockers gir ny lyd fra seg4.1.2019 11:46Pressemelding

Det nye året får en pangstart med en fersk låt fra det legendariske norske rockebandet. Etter utallige oppfordringer fra fortvilte musikkelskere om å fylle tomrommet som har oppstått i livene deres siden forrige utgivelse i 2013, bøyer Raga Rockers seg for folkets vilje og serverer et mesterstykke av majestetisk rock med låta «Faneflukt». De håper med dette at hverdagen igjen blir til å holde ut. Hør «Faneflukt» her! I dag spiller dessuten Raga Rockers for et utsolgt Rockefeller, men om du er rask på labbem kan du sikre deg en billett eller to til morgendagens ekstrakonsert!

Førjulsgave fra Oslo Ess21.12.2018 09:44Pressemelding

Men året var ikke omme for Oslo Ess: i dag slipper de den akustiske liveskiva Det blir bra når det kommer folk på Drabant Music. – Folk syns kanskje det er rart at vi gjør om låtene våre på denne måten, men det er helt naturlig for oss siden vi har spilt bluegrass og countrymusikk på si i mange år i andre prosjekter, sier Oslo Ess. For dem stoppet ikke 2018 opp da deres femte studioalbum Frie radikaler endelig ble sluppet i april. Fem år etter forrige akustiske turnè og liveplate, føler bandet at de har samlet opp såpass mange nye, kule versjoner av låtene deres at det er på tide å dele dem med publikum - igjen. Deres andre akustiske livealbum, Det blir bra når det kommer folk, kan derfor høres overalt nå! http://phonofile.link/detblirbra Hør Det blir bra når det kommer folk (live akustisk) her! På albumet finner du både gjenkjennelige varianter av «Akilles» og «Helt fram til nå», samt «Det brenner under beina mine» i mariachi-form, lynraske bluegrass- versjoner av «Himmel & Helvete» o

4ETG er ute med «Ex On The Beach»7.12.2018 14:05Pressemelding

Musikkvideoen til «Ex On The Beach» har allerede gått sin seiersrunde på YouTube med nærmere 400.000 avspillinger. Nå kan du endelig også høre den i din favorittstrømmetjeneste. «Ex On The Beach» er en humoristisk partyballade om det legendariske programmet. Teksten er utelukkende direkte sitater fra folk i serien, noe som resulterer i en kompleks historie om kjærlighet og hat. En litt mer sommerlig låt en alle de kalde jule-smash-hitsa som pumpes ut om dagen. Et tropisk alternativ om du vil. Hør «Ex On The Beach» her! 4ETG er en YouTube-kanal drevet av profilene Martha Leivestad, Jonas Lihaug Fredriksen, Henrik Hildre og Henrik Farley. «Ex On The Beach» følger forrige ukes singelslipp av «Desemberbarn», som du kan høre her og se musikkvideoen til her.

4ETG slipper «Desemberbarn» med musikkvideo30.11.2018 15:37Pressemelding

Dagen før vi går inn i adventstiden, slipper 4ETG i dag låta «Desemberbarn» med musikkvideo - en halvveis julelåt, om man skal tro gjengen bak den. 4ETG er en YouTube-kanal drevet av profilene Martha Leivestad, Jonas Lihaug Fredriksen, Henrik Hildre og Henrik Farley. Akkurat nå er kanalen på 1. plass på trending-listen på YouTube, og vokser i høy fart. Hvorfor kaller de seg 4ETG, spør du?Jo; fordi de sitter i 4. etasje hos NRK. Hør «Desemberbarn» her, og se musikkvideoen her! – Det er en låt for alle de som er født i desember. Som måtte vente med å kjøpe drikke, snus, røyk, og, i noen tilfeller, feste i det hele tatt. Rett og slett de som måtte vente på å bli 18 når alle vennene deres hadde blitt det. Det er litt kjipt og ensomt å være "den siste i gjengen", forteller 4ETG.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom