GASSNOVA ANSKAFFER TJENESTER FOR MODNING AV CO2-LAGER

Gassnova, statens foretak for CO2-håndtering, ønsker å inngå kontrakt med olje- og gasselskaper på norsk sokkel for modning av CO2-lager. Lagringslokasjonen må være hensiktsmessig for fullskalaprosjektet på Mongstad, og følge tidsplanen for prosjektet, slik at underlag for investeringsbeslutningen kan ferdigstilles i 2016.

Det skal legges frem et samlet underlag til investeringsbeslutning for fullskala CO2 -håndtering fra kraftvarmeverket på Mongstad for Stortinget i løpet av 2016. Et samlet underlag inkluderer fangst, transport og lagring av CO2 .

- På Mongstad er arbeidet med å kvalifisere fangstteknologi godt i gang. Nå ønsker vi å inngå kontrakt med operatører som kan modne lager for oss, sier administrerende direktør Tore Amundsen i Gassnova.

Gassnova vil sette ut oppdraget med modningen av lagringslokasjoner frem til eventuell beslutning om verifikasjonsbrønn – tentativt i siste halvdel av 2014. Den videre organisering vil bli avklart senest i første halvdel av 2014. Oppdragstaker må selv definere en eller flere lokasjoner som kan være egnet til lagring av CO2 .

Første fase er en prekvalifisering av potensielle tilbydere med søknadsfrist 4. mars. Deretter vil det bli innhentet tilbud fra kvalifiserte aktører og gjennomført forhandlinger før tildeling av kontrakt(er), tentativt i mai 2013.

Gassnova skal legge til rette for teknologiutvikling på bred basis og slik bidra til å redusere kostnader og risiko for CO2 -håndtering.  Videre skal Gassnova følge opp statens CO2 -håndteringsprosjekter, ivareta myndighetens interesser og fungere som rådgiver.

For mer informasjon: www.gassnova.no .

Kontaktinformasjon:

Administrerende direktør Tore Amundsen, tlf 900 51 222