Gårdsis vinner pris

Bamsrudlåven AS mottok i dag Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Østfold. De vant prisen for sin Gårdsis laget på ferske lokale råvarer, med melk fra naboens gård og egg fra egne høner.

Familien Klufterud vinner pris for sin Gårdsis
Kort film om Bamsrudgården

- Årets vinner har bygd et solid fundament over mange år. Bedriften har vist en unik evne til å fornye seg og utvikle tilbudet sitt i tråd med markedet, og neste generasjon viderefører dette på en svært god måte. De utnytter råvarene fullt ut og har i stor grad satset på ung og lokal arbeidskraft. Bedriften er en flott ambassadør for et innovativt og bærekraftig landbruk. De har vist at «en helt vanlig Østfoldgård» kan ha et unikt potensiale, sier Per Annar Lilleng, direktør for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold.

Eggproduksjon og kjærlighet blir prisvinnende is
Med utgangspunkt i gården sine ressurser, har Familien Klufterud bygd opp en bærekraftig og lønnsom virksomhet med mange lokale ungdommer på lønningslista.

Familien har drevet selskapslokale på låven siden 1997, men har stadig fornyet og utviklet virksomheten i tråd med markedet. Nå er det gårdsis som igjen har rettet søkelyset mot den allsidige gårdsdriften. Eggproduksjon og kjærlighet var driverne bak den kortreiste isen. Det har vært eggproduksjon på Bamsrud gård i over 30 år, men da eldstedatteren i familien ble sammen med sønnen fra melkegården i nabolaget, var ikke veien til is produksjon lang. Resultatet er en prisvinnende melkeis i fem ulike smaker; vanilje, krokan, kaffe & kakao, jorbær og nykommeren eplesorbet.

- Vi ønsket å utnytte gårdens totale ressurser og skape arbeidsplasser for hele familien og andre i nærmiljøet. Vi har satset stort på å utvikle vår merkevare og utvikle nye produkter basert på gårdens ressurser. Kvalitet og profesjonalitet står sentralt i hele vår virksomhet sier Elin Klufterud.

Vinneren tør tenke nytt
Vinneren har gjennom etablering av iskremproduksjonen vist evne til å fornye seg og har skapt en ny og viktig inntektskilde på Bamsrud. Isen har også mottatt Matmerk Spesialitetsmerke for unik smak.

- Årets vinner i Østfold oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen. De tør å satse og har lykkes med å bygge opp en unik virksomhet og produkter som kundene ønsker, sier juryleder Per Annar Lilleng, direktør for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold. - Dette vil forhåpentligvis inspirere andre til å se mulighetene som finnes i Østfold.

Prisvinnerne mottar 50.000 kroner i førstepremie og går videre til den nasjonale konkurransen, der prisen er på 250.000 kroner. Den nasjonale vinneren blir offentliggjort på Internationale Grüne Woche i Berlin i januar.

Kort om Bedriftsutviklingsprisen i landbruket:
Innovasjon Norge har, på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet, årlig delt ut Bedriftsutviklingsprisen for landbruket i alle landets fylker. Prisen ble første gang utdelt i 1997. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Det kåres en vinner i hvert fylke som mottar 50 000 kroner. Fylkesvinnerne går videre til den nasjonale konkurransen, hvor prisen er 250 000 kroner.

Kandidatene vurderes etter følgende kriterier:

1. Bærekraft, herunder; økonomisk resultat/lønnsomhet, sosialt som sysselsetting og ringvirkninger i lokalsamfunnet, miljømessig som utnytting av lokale ressurser, fremme av lokal kultur og reduserte utslipp
  2. Innovasjon / nyskaping

Juryen: Per Annar Lilleng, Direktør Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold, juryens leder, Nina Glomsrud Saxrud, Fylkesmannens Landbruksavdeling, Svend Arild Uvaag, Østfold Bondelag, Leif Larsen, Østfold Bonde- og Småbrukarlag, Tyra Risnes, Østfold Fylkeskommune

Kontaktpersoner:

Elin Klufterud
E-post: elin@bamsrudlaven.no,
www.bamsrudlaven.no

Kontaktperson i Innovasjon Norge:
Anders Melleby Fremmerlid
E-post: pemel@innovasjonnorge.no

Familien Klufterud vinner pris for sin Gårdsis
Gardsis med smak av eplesorbet
Elin Klufterud lager is
Høna og Gårdisen

Raufoss-miljøet og Digital Norway skal skape omstilling utenfor næringsklyngene1.11.2017 09:30Pressemelding

Innovasjon Norge har utnevnt to nye grupperinger som skal løfte kunnskapsnivået og bidra til at små og mellomstore bedrifter over hele landet utnytter nye forretningsmuligheter i den digitale transformasjonen. – Nå får klyngene sjansen til å gi noe tilbake, sier divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Mona Skaret. – Gjennom å dele kompetanse, metoder og verktøy bidrar de til at bedrifter utenfor klyngene får nytte av det de har lært og utviklet.