Går mot ny knallsommer
160 representanter fra internasjonalt og norsk reiseliv deltok i Innovasjon Norges Turistbarometer, som ser på forventet trafikk til og i Norge i løpet av sommermånedene. 58 prosent mener at sommeren blir mye bedre eller bedre enn 2017, mens 33 prosent tror den blir nokså lik som i fjor. Kun 10 prosent tror på nedgang. -Reiselivsnæringen sørger for jobb til over 160 000 personer. Derfor er det veldig gode nyheter at flere turister vil på ferie til Norge, sier Røe Isaksen.
Tyskland og USA leder an veksten
Dersom forventningene slår til blir det femte sommeren på rad med vekst fra utlandet. Optimismen råder i de fleste markedene, og særlig i volummarkeder som Tyskland, Sverige og Nederland. -Tyskere gjester sto for hele 22 prosent av gjestedøgnene i sommermånedene 2017. Når vi vet at de blir i Norge over lang tid, og samlet legger igjen store summer så er det veldig viktig, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.
Det ventes også vekst fra oversjøiske markeder, særlig fra USA. Hele 77 prosent venter vekst fra landet som på få år har vokst til et av Norges største markeder.
Til sammenligning ser veksten ut til å bremse opp fra Storbritannia. -Flere europeiske land melder nedgang av britiske besøkende, så det er naturlig å tro at det henger sammen med nasjonale forhold som lavere pund og usikkerhet knyttet til Brexit, sier Holm.
Økt reiselyst, synlig og sikkert
Verdens innbyggere reiser mer enn noensinne, og vedvarende svak norsk krone samt oppfattelsen av Norge som en trygg destinasjon bidrar til at besøkende setter nesen hitover.
-Men for å bli valgt må Norge være synlig internasjonalt. Det er helt avgjørende for å sikre vekst, sier Holm.
Innovasjon Norges egne undersøkelser viser at interessen for Norge øker, og internettsøk på Norge som feriedestinasjon gikk opp med 16 prosent i 2017. -I samarbeid med hele reiselivsnæringen fortsetter vi å sette Norge på kartet, sier Holm.
-Vi skal bygge på det som er bra, men legge til nye opplevelser og årstider
Tall fra fjoråret viser at veksten kommer om sommeren. -I 2017 kom 66 prosent av veksten i sommermånedene. Til sammen utgjorde det over halvparten av alle gjestedøgnene det året, sier Holm, og fortsetter, -Det er viktig at sommeren går bra, men utfordringen ligger i å skape vekst også i de resterende åtte månedene av året.
Næringen viser både vilje til og ønske om at de besøkende skal bruke større deler av Norge, til alle årstider. -Dagens situasjon viser at den langsiktige markedsføringen har fungert. Over flere år har vi hatt mye fokus på sommeropplevelser. Destinasjonene har utviklet gode produkter, og lagt til rette for besøk om sommeren, sier Holm, og avslutter, - Vi skal fortsette å bygge på det som fungerer bra, men legge til nye opplevelser, årstider og destinasjoner.
Les undersøkelsen: www.visitnorway.no/innsikt
Om undersøkelsen
160 deltok i undersøkelsen, som ble foretatt april - mai 2018.
De som deltar i undersøkelsen har i løpet av de siste 12 måneder vært med i Innovasjon Norges kampanjer og aktiviteter, med unntak av de norske incoming operatørene.
Ekspertpanelet er sammensatt av representanter fra reiselivsnæringen i inn- og utland. Disse representerer turoperatører, incoming-operatører, overnattingsbedrifter, transportører, cruise, aktivitets- og attraksjonsbedrifter, lokale turistkontor, regionale destinasjonsselskap, samt Innovasjon Norges markedssjefer i de respektive markeder.
Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året, før sommer- og vintersesongen.
Dette er den 31. gang Norges Turistbarometer gjennomføres.
Kontakter
Anne Line KaxrudSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:+47 906 60 744Anne.Line.Kaxrud@innovasjonnorge.noBilder
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og Eksfin finansierer Nordic Halibut med til sammen 178 millioner kroner18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kveiteoppdrettsselskapet Nordic Halibut på Averøy i Møre og Romsdal mottar lånefinansiering på 102,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 75 millioner kroner fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) til nytt landbasert settefiskanlegg på Tingvoll samt drift.
Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters17.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.
Presseinvitasjon til Hannover Messe - besøk av statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz11.4.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer norsk presse til årets Hannover Messe, en av verdens største industrimesser, der Norge i år er partnerland. Statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz besøker den norske paviljongen mandag 22. april.
Tina Stiegler blir ny divisjonsdirektør i Innovasjon Norge21.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding
Tina Stiegler skal lede Innovasjon Norges største kundedivisjon som selskapets nye divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling.
Bionova fungerer godt, viser den første evalueringen20.3.2024 10:45:29 CET | Pressemelding
Bionovas to ordninger fungerer etter hensikten, viser evalueringen som er gjennomført av Oxford Research.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom