Gamle bøker blir ny julepynt

Mester Grønn selger julepynt som er laget av brukte bøker.

Til-og-fra-laper av brukte bøker. Foto: Mester Grønn

Bøker kan leses igjen og igjen

Mange bøker vil snart ligge fint pakket inn under norske juletrær. Vi liker å lese og det er bra. Bøker kan leses igjen og igjen, og dermed kan de glede mange mennesker i mange år. Men på ett eller annet tidspunkt blir bøkene utdaterte. Kundene til Fretex kjøper dem ikke lenger. Fretex har hatt stor suksess med å lage nostalginotisbøker av disse utdaterte bøkene. Innmaten byttes ut med blanke ark og folk kan lage innholdet selv.

- Vi er stadig på jakt etter nye bruksområder for bokpermene og har nå laget noe fint og «nytt» i samarbeid med Mester Grønn, sier Marianne Hildeng Vigneau som er
Arbeidsleder for Redesign i Fretex.

Unike gavelapper og juletrepynt som er laget for hånd i Norge

Høsten 2017 startet Fretex og Mester Grønn et samarbeid for å utvikle julepynt av materialene som blir levert inn til Fretex. Mange gamle bøker har nydelige permer med trykk i fine farger og detaljer i gull og sølv. I et år har Fretex sortert ut bøker med permer som egner seg til gavelapper og juletrepynt.

Fretex Redesign gir verdifull arbeidstrening og håp for fremtiden til mennesker som av en eller annen grunn er utenfor arbeidslivet. Mennesker i alle aldre, med eller uten arbeidserfaring, etnisk norske og fremmedspråklige, faglærte og ufaglærte får mulighet til å prøve ut egen arbeidskapasitet, evne til læring og oppleve mestring. Arbeidsoppgaver og arbeidstid tilrettelegges den enkelte jobbsøker. Gjennom prosjektet med Mester Grønn får dermed flere muligheten til å komme seg ut i arbeidslivet.

Julepynten er håndlaget av Gracia, Ifrah og mange andre.

Gracia hadde vært arbeidsledig i fire år da hun begynte på Redesignavdelingen til Fretex. Hun håpet å få en fast jobb der hun kunne bruke den solide utdannelsen innen søm og mange års erfaring som kostymemaker og påkleder i teater og opera. Gjennom arbeidet i Fretex erfarte hun at arbeidskapasiteten hennes var på linje med hvilken som helst annen arbeidstaker og at hun fremdeles mestret yrket sitt til fulle. Med fornyet selvtillit på seg selv som ressurs ble hun trygg nok til å søke jobb og være med på intervjutrening. Etter knappe tre måneder hos Fretex Redesign fikk Gracia fast jobb som påkleder ved Nasjonalteateret!

Ifrah er opprinnelig fra Somalia og har bodd i Norge i 20 år. På grunn av kort arbeidserfaring og utilstrekkelige norskkunnskaper har det vært vanskelig å få jobb. Ifrahs mål er å finne en jobb med salg og søm av klær til mennesker med somalisk bakgrunn. Det å være en del av det samme arbeidsmiljøet over en lengre periode har vært viktig. Gjennom arbeidserfaringen får hun kolleger og konkrete arbeidsoppgaver hun kan vise til overfor fremtidige arbeidsgivere. God opplæring, prøving og feiling har gjort at hun har lært at hun får til ting hun aldri har gjort før. Norsken har blitt betydeligbedre gjennom å snakke norsk på jobb og gjennom ukentlig norskundervisning i regi av Fretex. Ifrah er nå ute i arbeidspraksis i en større klesbutikk der de også driver med søm til privatpersoner.

Til-og-fra-laper av brukte bøker. Foto: Mester Grønn
Juletrepynt av gamle bøker. Foto: Mester Grønn