Gabler med ny eier og nordiske ambisjoner

Oslo, 23. august 2019: Gabler får ny eier og blir med dette en enda sterkere aktør i det norske markedet for pensjon, investering og forsikring.
Fra venstre: Thomas Vinge Hansen, Aksel Bjerkvik, Johan Solbu Braaten. Foto: Kubrix / Magnus Aune

Det er noen av eierne av Nordic Insurance Consolidation Group (NICG) som går inn på eiersiden av Gabler. De nye investorene er grunnleggerne og eierne av et sveitsisk Family Office, og grunnleggeren av NICG Thomas Vinge Hansen. Eierne har høye ambisjoner og unik ekspertise innen pensjon og de utfordringene som påhviler pensjonsforetak og andre investorer i dagens lavrenteklima. Innen Gabler sine kjerneområder har de nye eierne lang industriell erfaring fra den finansielle sektor, blant annet Goldman Sachs og diverse finans- og forsikringsselskaper. De nye eierne kan vise til meget gode resultater over lang tid.

Gabler vil fortsette å levere uavhengige tjenester med høy kvalitet for sine kunder i Norge, samtidig blir Gabler en sentral plattform for den nye eierens ambisjoner i det nordiske markedet.

– Gjennom kapitalsterke eiere kan vi øke ambisjonsnivået til Gabler betydelig, og vi har nå mulighet til å ta en ledende rolle i videre utbygging av Gabler og sikre selskapets ledende posisjon i bransjen. Vi tar vare på et av Norges sterkeste fagmiljø innen våre forretningsområder, samtidig som vi får enda større gjennomføringskraft. Dette er en god dag for ansatte, kunder og aksjonærer i Gabler, sier konsernsjef i Gabler, Aksel Bjerkvik.

Styreleder Johan Solbu Braaten er svært glad for at vi har kommet i mål med en meget god løsning for våre kunder og ansatte. - Styret har arbeidet hardt for å sikre et godt planlagt, naturlig generasjonsskifte som bidrar til å ta selskapet videre, sier Braaten.

– Ideen om å forene interesser i Gabler og ekspertise fra de nye investorene og deres selskaper er å skape en solid og troverdig partner for aktørene innen pensjon, investering og forsikring. Gablers markedsposisjon kombinert med sterk uavhengighet gir en utmerket plattform for utvidet rådgiving til dagens og fremtidens kunder. Vi har ambisjoner om å tilby både komplette driftsplattformer og finansielle løsninger for pensjonsforetak i det nordiske markedet, sier Thomas Vinge Hansen på vegne av investorene.

De private investorene kjøper ca. 70 prosent av selskapet, mens resterende ca. 30 prosent skal eies av ledere og nøkkelpersonell.

Gjennomføringen av transaksjonen forutsetter godkjenning fra Finanstilsynet.

Om ny hovedeier
Den nye eierkonstellasjonen består av investorer som har samlet sine interesser i holdingselskapet NIP Holding AS. De har unik ekspertise innen pensjon og de utfordringene som stilles til pensjonsforetak og andre investorer i et lavrenteklima. Videre har eierne lang erfaring og kan vise til svært gode resultater innen kapitalforvaltningsmarkedet. Eierne har lang erfaring fra det finansielle samt det strategiske rådgivningsmarkedet innen Gabler sine kjerneområder.

Investorene er:

Thomas Vinge Hansen,gründer av NICG og tidligere Managing Director i Goldman Sachs, og de tre eierne av et sveitsisk Family Office.

Gabler er en uavhengig aktør som leverer trygge og gode pensjons- og forsikringsløsninger, samt lønnsom kapitalforvaltning. Selskapet tilbyr uavhengig rådgivning, rapportering og analyse, i tillegg til pensjons­administrasjon og regnskap for offentlig og privat sektor. Gabler sine kunder består av 64 av Norges største pensjonskasser, flere av Norges ledende finansinstitusjoner og virksomheter, kommuner og energiselskaper, stiftelser og investeringsselskaper. Vi har over 95 milliarder kroner under rådgivning. Selskapet har 120 ansatte i fire byer i Norge. Ledere og nøkkelpersonell i Gabler eier ca. 30 % av selskapet.

www.gabler.no

For mer informasjon kontakt:

Konsernsjef Aksel Bjerkvik
aksel.bjerkvik@gabler.no