Gabler er kandidat til EY Entrepreneur Of The Year

EY (Ernst & Young) gjennomgår hvert år samtlige norske aksjeselskaper i jakten på Norges beste vekstskaper.

Olav Rune Øverland og Tor Sydnes mottar utmerkeslen

Etter regionsfinalen i Bergen torsdag er to kandidater klare for nasjonal finale. Til sammen går tolv av de aller beste kandidatene i landet videre til den nasjonale finalen i Oslo tirsdag 29. november. Den nasjonale vinneren representerer deretter Norge på den internasjonale finalen i Monaco sommeren 2017.

– Vi ønsker å fremheve og inspirere personer som utstyrt med en forretningsidé satser kapital og karriere på å skape varige verdier og arbeidsplasser hele samfunnet har nytte av, sier Ina K. Rosenberg, ansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year (EOY) i Region Vest; Hordaland og Sogn og Fjordane.

EY fant i alt 377 aktuelle selskaper som tilfredsstilte kriteriene i Hordaland og Sogn og Fjordane. Lederne for åtte av disse ble nominert til regionsfinalen i Vest, som fant sted på Quality Hotel Edvard Grieg i Bergen torsdag.

Gabler ble sammen med Melin Holding AS, et av eierselskapene til Helseinnovasjon AS kåret til vestlandets kandidater til landsfinalen.

Gabler er Norges ledende kompetansebedrift innen pensjon, investeringer og forsikringsmegling. Blant selskapets kunder er nærmere 60 pensjonskasser, flere av Norges største finansinstitusjoner, kommuner, energiselskaper og stiftelser.

I 2000 startet Olav Rune Øverland og Tor Sydnes selskapet som syv år senere fusjonerte med Gabler. I dag arbeider de som konsernsjef og konserndirektør for Gabler. De har jobbet tett sammen i mange år og utfyller hverandre - mens Tor er en faglig sterk ressurs som holder i de store kundeprosessene, er Olav visjonæren med strategiske initiativ som drives av forretningsutvikling.

Gabler har i dag nær 28 milliarder i investeringer direkte hos kapitalforvalterne globalt, og mer enn 70 milliarder som de overvåker og følger opp for kunder.

– Dette er femtende året på rad vi kårer den aller beste vekstskaperen. Norge trenger folk som dette for å skape et levedyktig og lønnsomt arbeidsliv. Med EY Entrepreneur Of The Year ønsker vi å løfte frem disse hverdagsheltene, som ofte legger inn usedvanlig mye arbeid for å skape usedvanlige resultater, sier Rosenberg.

Olav Rune Øverland og Tor Sydnes mottar utmerkeslen