Ga redningsskøyte - fikk redningsskøyte

Hermann Horn har i løpet av en 15 års periode donerte fire redningsskøyter til Redningsselskapet. I dag fikk han en tilbake. I september vil den 168. redningsskøyta i selskapet historie bære hans navn.
Hans Herman Horn takker generalsekretær Rikke Lind  etter å ha fått overrakt nyheten om at redningsskøyta som skal døpes i september skal bære hans navn Foto: Eigil Andersen/Redningsselskapet
Hans Herman Horn takker generalsekretær Rikke Lind etter å ha fått overrakt nyheten om at redningsskøyta som skal døpes i september skal bære hans navn Foto: Eigil Andersen/Redningsselskapet

Hans Hermann Horn er så langt den enkeltpersonen som har donert flest skøyter til Redningsselskapet. Noe som fikk president Nicolai Jarlsby til å kalle ham en «seriedonator» fra scenen under dåpen av Horns fjerde redningsskøyte.

– Han fortjener heltestatus. Han er en av våre helter. Fordi han viser omsorg for mannskapene våre, og fordi han – med sin raushet – gjør oss i stand til å utstyre våre mannskaper med førsteklasses verktøy, sa Jarlsby, før han og gudmor gikk ned for å døpe dagens dåpsbarn,  RS «Horn Stayer», et navn som har vært en gode bevart hemmelighet fram til i dag.

Ga og fikk
Det var imidlertid  i forbindelse med lunsjen etter dåpen at presidenten avslørte dagens største hemmelighet.

– Vi har mange tradisjoner i Redningsselskapet, og en av de er at donator får bestemme navnet på sin redningsskøyte. Nå har det seg slik at redningsskøyta som vi skal døpe i september, er en av svært få skøyter som Redningsselskapet finansierer selv med egne midler. Konsekvensen av det er at Redningsselskapet selv kan bestemme navnet på skøyta, begynte Jarlsby

Da Hans Hermann i 2011, i forbindelse med Redningsselskapets 125 årsjubileum, overrasket alle med å donere nok en redningsskøyte, sa han at man kommer ikke i bursdagsselskap uten en gave. Han sa også at hvis det har gått deg godt her i livet, så er det en forpliktelse å gi noe tilbake.

– Etter å ha donert fire redningsskøyter i løpet av drøye 15 år, så er det i dag vår tur til å gi noe tilbake til deg. Vi har derfor bestemt at redningsskøyta som døpes i september skal bære ditt navn, avsluttet presidenten foran en tydelig rørt Horn

– Det var overveldende. Skikkelig overveldende. Jeg må bare innrømme det, jeg ble tatt skikkelig på senga, sa Horn, som i sin tale for dagen utdypet sitt spesielle forhold til Redningsselskapet og redningsskøyta.

– Mitt forhold til Hvaler og Skjærhalden har selvsagt bidratt til at jeg har fått en særlig nærhet til besetningen om bord på fartøyene. Når jeg hører brummingen av Rescue (RS Horn Rescue) på Hvaler så trenger jeg ikke å se båten, da vet jeg at guttane er på tur. Jeg følte meg beæret, som da jeg ble utnevnt som æresmedlem i 2011. Det diplomet på veggen passerer jeg hver dag og hilser, sier Horn.

Marinemusikken mottok gave
Den første skøyta, RS Hvaler, donerte Horn i 2002, den fjerde, RS «Horn Stayer», ble døpt i strålende solskinn på Bygdøy, fredag. Med Redningsselskapets viktige støttespiller, Marinemusikken, på bryggekanten, som også mottok en gave fra Horn i anledning dagen.

Roende gudmor
Horns barnebarn, Cornelia Bull, var dagens gudmor. For øvrig den første gudmoren i Redningsselskapets historie som har kommet roende inn til en dåp. Noe som var et heller naturlig valg, i og med at Bull sammen med sin søster Camilla, Hege Svendsberget og Sophie Stabell i januar ble de første norske kvinnene som har rodd de 5 500 kilometerne det er over Atlanteren, fra Kanariøyene til Antigua.

100 % Østfold
Dagens dåpsbarn er en redningsskøyte i Staff-klassen, og er en 100 % norskutviklet og -produsert båt. For ikke å si 100 % Østfold. Båten er designet av Bård Eker og utviklet og produsert av Hydrolift i Fredrikstad sammen med Redningsselskapet.

I tillegg vil RS 166 ha operasjonsområde i Skjebergkilen og driftes av det frivillige sjøredningskorpset der, som selvfølgelig var til stede under dåpen.­

– Det er mye følelser ute og går i dag. På vegne av RSRK Skjeberg må jeg få lov til å takke for den nye redningsskøyta. Det å starte opp og drive et frivillig sjøredningskorps krever nye «stayer»-vilje, og vi opplever skøyta som en fornyet tillitt til oss som korps, og til frivilligheten i Redningsselskapet. Vi gleder oss stort til å ta i bruk RS «Horn Stayer», som ikke bare vil øke beredskapen vår, men også inspirere oss betraktelig, sa korpsleder Geir Tore Kopperud i sin takketale.

Fakta:

Hans Hermann Horn har donert penger til følgende redningsskøyter:

- RS 124 Hvaler (2002)
- RS 142 Horn Flyer (2009)
- RS 160 Horn Rescue (2015)
- RS 166 Horn Stayer (2018)

Gudmor Cornelia Bull, her sammen med president Nicolai Jarlsby, har gjort jobben. Flasken er knust, og RS 166 har fått navnet RS «Horn Stayer». Foto: Frode Pedersen/Rdningsselskapet
Hans Hermann Horn benyttet dagen også til å gi en gave til Marinemusikken, som er en viktig støttespiller for Redningsselskapet. Foto: Eigil Andersen/Redningsselskapet
Marinemusikken er en viktig støttespiller for Redningsselskapet, og var selvsagt på plass når en ny redningsskøyte skulle døpes. Foto: Eigil Andersen/Redningsselskapet
Aldri før har en gudmor kommet roende til en dåp av en redningsskøyte, men så har man da heller aldri før hatt en gudmor som har rodd over Atlanterhavet. Gudmor Cornelia Bull, her sammen med søsteren Camilla Bull og Hege Svendsberget. Foto: Frode Pedersen / Redningsselskapet
Hans Hermann Horn er en helt, så president i Redningsselskapet, Nicolai Jarlsby. Her takker han en rørt Horn, etter å ha overrakt han nyheten om at han skal få en redningsskøyte oppkalt etter seg. Foto: Eigil Andersen / Redningsselskapet.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.