Gå ikke glipp av verdens mest elleville Døds!

Årets verdensmester i Dødsing skal kåres og Fatstone TV sender LIVE fra kvalifiseringen fredag 18. august klokken 20.00 og finalene lørdag 19. August kl. 17.00!

VM i Døds er en amatørkonkurranse i dødsing – en stupestil utviklet på Frognerbadet på 1960–tallet. Kravet til utøvere er å gå ut i vannrett X–formasjon med kroppen, holde den så lenge som mulig, før de krøker seg sammen før vannflaten brytes.

Da verdensmesterskapet gikk av stabelen for første gang i 2008 var det 8 hoppere og 30 tilskuere. I 2012 hadde publikumstallet steget til 1500, og så videre til 3000 i 2016, forklarer Paul Rigault (IDF), og fortsetter: ”Vi er et stort og bra team som er involvert i gjennomføringen nå og vi har profesjonalisert oss år for år. Det handler om å heve kvaliteten på gjennomføringen, for både publikum, partnere og deltagere.”

Konkurranseformatet går over tre omganger:

1. Kvartfinale – Klassisk Døds – 30 deltakere

2. Semifinale – Fristil Døds – 20 deltakere.

3. Finale – Åpen Døds (Klassisk eller Fristil) – 10 deltakere.

"Vi i Dødseforbundet ser frem til tidenes VM sammen med våre fantastiske samarbeidspartnere. Vi har jobbet for å virkelig løfte arrangementet i år, både sportslig og for publikum. I år blir det bl.a. storskjermproduksjon, puplikumsdømmimg i finalen og et nivå på dødsingen vi neppe har sett maken til. Og sist, men ikke minst, en real AfterDøds på Kunstnernes Hus!" sier daglig leder i Det Internasjonale Dødseforbundet, Mathias Hansson.

Som tidligere badevakt i Frognerbadet og ekspertkommentator under VM i 2016 har Grunde Myhrer, kjent fra Paradise Hotel, god oversikt over det stadig voksende dødsemiljøet. Vi i Fatstone TV gleder oss til at han skal ta oss med gjennom sendingen sammen med Nina Cave.