G19: EM-troppen er klar

G19-landslagstrener Pål Arne Johansen har tatt ut troppen til EM-sluttspillet i Finland i juli.

G19-landslaget sikret EM-plassen på overtid etter en dramatisk avslutningskamp mot Skottland i eliterunden i mars. I juni slo de norske gutta Eliteserie-laget Strømsgodset og nå er EM-troppen klar.

- Vi har tatt ut en sterk tropp sammensatt av ulike typer både på og utenfor banen. Alle har vært med før. De kjenner hverandre og gleder seg til å spille EM sammen, sier landslagstrener Pål Arne «Paco» Johansen.

I gruppespillet i EM møter de norske gutta Portugal, Italia og vertslandet Finland. De to beste i hver gruppe går videre til semifinale og de fem beste lagene i EM er klare for VM i Polen i 2019.

- Jeg liker gruppa godt og jeg ser for meg at vi skal spille mer enn tre kamper i EM. Det er derfor vi reiser dit. Vi vil gå videre fra gruppa og det tror jeg vi har gode sjanser til, sier «Paco».

- Det er tre offensive lag som vi har studert nøye. Portugal er regjerende mestere i dette årskullet, de vant G17-EM for to år siden. De er et bra lag og er i likhet med Finland og Italia gode med ballen så det blir viktig for oss å være solide i forsvarsspillet og ha ballen en del selv slik som vi pleier.

Troppen:

Julian Faye Lund, Levanger