NAF

Fyllekjøring og råkjøring med elsparkesykkel kan bøtelegges

Del

Et nytt fenomen har inntatt byene våre, elsparkesykler. – Regelverket for elsparkesyklene er det samme som for sykkel. Viktigst av alt er å ta hensyn både mens man kjører og når man parkerer. Bryter du reglene kan det vanke bøter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elsparkesyklene er ganske spreke og bremsekapasiteten på dem er variabel. Så det gjelder å ikke gi på for mye for å rekke å stoppe i tide. (Foto: NAF)
Elsparkesyklene er ganske spreke og bremsekapasiteten på dem er variabel. Så det gjelder å ikke gi på for mye for å rekke å stoppe i tide. (Foto: NAF)

Noen eier dem selv, men de fleste er utleie-sparkesykler. Det at mange sparkesykler kun er leid for en kort periode av den som bruker den, kan gjøre at kunnskapen om trafikkreglene er lavere.

– Elsparkesyklene er ganske spreke og bremsekapasiteten på dem er variabel. Så det gjelder å ikke gi på for mye for å rekke å stoppe i tide, sier Sødal.

Ikke parker til hinder

Flere har etterlyst regelverk for parkering av elsparkesykler. Parkering reguleres av trafikkreglene. 

– Reglene sier at du kan parkere på gang- og sykkelvei, fortau eller gågate så lenge sparkesykkelen ikke er til unødig hinder eller ulempe. Dette er de samme reglene som for sykkel. Her gjelder det å bruke sunn fornuft, sier NAF-rådgiveren.

I hovedak skal elsparkesykler brukes i veien eller i sykkerfelt. Bruker man sparkesykkelen på fortauet må man ta hensyn til de som går. Det betyr at man må ned i gangfart når man passerer fotgjengere.

- Råkjøring på fortau kan gi bot. Botens størrelse vil bli satt etter en skjønnsmessig vurdering, sier Nils Sødal.

Ikke lov å fyllekjøre

Det er ingen egen promillegrense på elsykkel, sykkel eller elsparkesykkel. Likevel er det ikke slik at det er fritt fram å bruke elsparkesykkel når man har drukket. Man kan bli straffet om man kjører i påvirket tilstand. Hvor stor boten blir, er en skjønnsmessig vurdering av politiet. Det har vært tilfeller av bøter på 3000 – 5000 kroner.

– Nå går vi inn i festivalsommeren og flere nyter det fine været. Det er lurt å tenke seg om en gang eller to før man bruker elsparkesykkel rundt i byen. Elsparkesyklene som leies ut kan vanligvis ikke låses opp sent på kvelden eller natten, men på dagtid må man ta vurderingen selv, sier Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Elsparkesyklene er ganske spreke og bremsekapasiteten på dem er variabel. Så det gjelder å ikke gi på for mye for å rekke å stoppe i tide. (Foto: NAF)
Elsparkesyklene er ganske spreke og bremsekapasiteten på dem er variabel. Så det gjelder å ikke gi på for mye for å rekke å stoppe i tide. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Lenker

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom