Funn av Listeria i Solvinge Salatkjøtt

21.10.2015 08:23 | Reitangruppen

REMA 1000 og Bunnpris kaller tilbake produktet Solvinge Salatkjøtt umiddelbart etter funn av Listeria i to produkter i produksjonen hos Norsk Kylling, Solvinge Salatkjøtt 200 gram og 400 gram. Kunder bes om å kaste varen som nå er sperret for salg i alle butikker.

- Kontrollrutiner viser funn av Listeria i maskinen som lager salatkjøttet på fabrikken, og kunder som har kjøpt dette produktet bes om å kaste varen. Kunden vil få ny vare eller pengene tilbake, sier kvalitetssjef Martina Rabsch i REMA 1000.

Listeria kan være helsefarlig for utsatte risikogrupper med nedsatt immunforsvar (gravide, eldre, barn).

- Vi ser svært alvorlig på dette, vi har siden 2013 totalrenovert produksjonslokalene og innførte nytt kontrollsystem – men går nå gjennom alle rutiner på nytt. Vårt viktigste fokus er trygg mat til forbruker, sier kvalitetssjefen.

Det er tatt prøver av alle maskiner og miljø på fabrikken, og funnet av Listeria er kun knyttet til maskinen som produserer salatkjøtt. Mattilsynet er varslet.

Kontaktperson:

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer, 95 06 00 52mette.fossum.beyer@rema.no

Kvalitetssjef Martina Rabsch, 90 74 39 35martina.rabsch@rema.no

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.